GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 22 z 29
Dla rodziny Kruszelnickich był to ogromny wysiłek moralny i godny podziwu akt odwagi. Musieli oni bowiem przełamać zarówno tradycyjny patriarchalny stereotyp, dotyczący roli kobiety w społeczeństwie, ale także mit „berehynii” i niechęć do artystek scenicznych. W przypadku XIX-wiecznej Galicji nie wiadomo, co było gorsze, czy wspomniane przez Modrzejewską „życie wiodące na pokuszenie”, czy też „wyzwalanie poczucia niezależności”, którego niebawem doświadczyła Kruszelnicka.
Tychobajewa i Kryworuczka przedstawiają ją jako kobietę bardzo wyemancypowaną: niezależną finansowo i samodzielnie decydującą o swym losie. Sama sobie kupiła kamienicę we Lwowie. W późniejszym czasie sama prowadziła samochód. Ważne jest także, o czym autorki niestety nie wspominają, że Kruszelnicka zrobiła karierę bez protektorów.
Do spraw sercowych podchodziła z dużym dystansem, gdyż zdawała sobie sprawę, że zamążpójście zakończy jej karierę sceniczną. Przedsmak tego doświadczenia miała już w czasach wspomnianego narzeczeństwa. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |