GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 17 z 29
W marcu 1928 roku artystka brała udział w Szewczenkowskich koncertach, śpiewała z chórami ukraińskimi w kilku miastach Stanów Zjednoczonych. Tam też nagrała cztery ukraińskie pieśni dla firmy „Columbia”. Jednym słowem Salomea Kruszelnicka przeniosła dyskurs narodowy galicyjskich Rusinów z poziomu lokalnego na poziom międzynarodowy.
Nie udało się tego zrobić ani Iwanowi France, uważanemu za siłę napędową ukraińskiego nacjonalizmu drugiej połowy XIX wieku, ani tak zaangażowanym w sprawę ruską działaczom, jak Mychajło Pawłyk czy Mychajło Drahomanow. To, co oni wywalczyli na galicyjskim podwórku, ona propagowała na światowych salonach.
Chcąc odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób Rusince z Galicji udało się zrobić tak oszałamiającą karierę, należy powrócić do książki prof. Jarosława Hrycaka. Autor analizuje w niej wiele czynników, które pozwoliły innemu Rusinowi z Galicji, czyli Iwanowi France, zabłysnąć na firmamencie ukraińskiej literatury. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |