GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 18 z 29
Kilka z nich bez wątpienia może mieć zastosowanie także do kariery śpiewaczej Salomei Kruszelnickiej. Bardzo istotne było pochodzenie społeczne. Szansę na wykształcenie miały przede wszystkim dzieci z klasy średniej lub wyższej średniej. Ojciec Salomei Kruszelnickiej był księdzem greckokatolickim, czyli reprezentował klasę średnią.
W dodatku pochodził z rodziny szlacheckiej, a jak pisze Hrycak: „głównymi cechami ewolucji tej warstwy były jej upadek gospodarczy i stopniowa deklasacja. Jej narzędziem nierzadko okazywało się wykształcenie: rodzice szlachcice, pragnąc zapewnić dzieciom środki do życia, wysyłali je do szkół, otwierając im tym samym drogę do zdobycia nowych zawodów”.
Poza tym śpiewaczce pomogły cechy charakterologiczne, które są gwarantem sukcesu, a mianowicie nieprzeciętne inteligencja, kreatywność i wytrwałość. Natomiast jeden czynnik był zdecydowanie przeciwko niej – czynnik genderowy. Przypomnijmy, że o sześć lat starsza Maria Curie-Skłodowska musiała studiować w Paryżu, bo na przykład Uniwersytet Jagielloński był zamknięty dla kobiet. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |