GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 24 z 29
Biłynski zobaczył jednak na scenie Salomeę i zakochał się od pierwszego wejrzenia. Salomea odrzuciła jego oświadczyny. Stwierdziła, że nie zamierza wychodzić za mąż, bo jej powołaniem jest śpiew. I co dziwne, ten rzekomy światowiec potraktował to jako sprawę oczywistą, to znaczy albo zamążpójście, albo kariera sceniczna. Kochał Kruszelnicką przez całe życie, ale nie potrafił przełamać stereotypów i pozwolić, by jego żona śpiewała na scenie.
Po odrzuceniu oświadczyn kolejnego konkurenta, Mykoły Szuchewicza, pisała do Pawłyka: „Tak się zakochałam w muzyce, że nie mogę o niczym innym myśleć. Nieszczęśliwy byłby mój mąż, gdybym po zamążpójściu nie porzuciła teatru. Nie potrafiłabym kochać męża tak, jak kocham muzykę, a to byłoby bolesne dla niego, i jeszcze bardziej dla mnie”. Jednak wybór, którego wówczas dokonała Kruszelnicka, nie był wyborem łatwym. Świadczy o tym chociażby los pierwszej odtwórczyni Halki Walerii Rostkowskiej z Trzcińskich, którą sam Moniuszko obsadził w tej roli. W Warszawie 9 grudnia 1900 roku świętowano pięćsetne przedstawienie Halki. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |