GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 26 z 29
Na uwagę zasługuje także fakt, że był to ślub wyłącznie cywilny. Autorki również ani razu nie wspominają o jakimkolwiek zaangażowaniu Kruszelnickiej w życie religijne, co w przypadku córki duchownego może być zaskakujące. Poza tym, na pograniczu kultur, zwłaszcza tam, gdzie żyło wiele mieszanych rodzin, przynależność do konkretnego wyznania była również bardzo ważnym czynnikiem identyfikacji narodowej: chodzę do kościoła, więc jestem Polakiem, chodzę do cerkwi, więc jestem Ukraińcem.
Z książki wyłania się jednak postać Kruszelnickiej, która najwyraźniej potrafiła czuć się Rusinką, bez podkreślania swojej przynależności religijnej. Oczywiście nie była w tym osamotniona. Wiele osób z grupy galicyjskich socjalistów przyznawało się do ateizmu, co bynajmniej nie przeszkadzało im być ruskimi patriotami i narodowotwórczym elementem w Galicji.
Życiorys Kurszelnickiej, a przede wszystkim połączenie jej wyobrażenia o roli kobiety jako artystki i jako patriotki, bez wątpienia dekonstruuje mit „berehynii”. Pawłyk pisał do Drahomanowa: „Proszę zwrócić uwagę na tę osobę, która gorąco pragnie Pana poznać i służy naszej sprawie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |