GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 1 z 29
Sołomija Kruszelnycka, znana polskim widzom jako Salomea Kruszelnicka, była gwiazdą pierwszej wielkości wielu światowych scen operowych. Niestety w Polsce nie doczekała się jeszcze poważnej monografii, choć występowała także w Warszawie i Krakowie, gdzie cieszyła się ogromną popularnością. Informacje o niej figurują w takich opracowaniach, jak Rocznik Naukowo-Literacko-Artystyczny na rok 1905, Mistrzowie sceny operowej Józefa Kańskiego, Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, Polski Słownik Biograficzny, Słownik Muzyków Polskich. O Salomei Kruszelnickiej w swym pamiętniku pisze inna gwiazda opery warszawskiej – Janina Korolewicz-Waydowa. Kilka artykułów poświęconych ukraińskiej śpiewaczce ukazało się także w polskiej prasie i wydaniach naukowych. Większość materiałów prasowych pochodzi z przełomu wieku XIX i XX. Współczesnych jest niewiele. Na szczególną uwagę zasługują ostatnie ukraińskojęzyczne teksty dr. Rostysława Kramara z Uniwersytetu Warszawskiego, drukowane w „Warszawskich Zeszytach Ukrainoznawczych” (2005) i w „Naszym Słowie” (2009). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |