GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 21 z 29
Oczywiście wymieszanie obowiązków domowych z patriotyczno-narodowymi zdecydowanie utrudniało jakąkolwiek dyskusję feministyczną. Wspomnianemu Mychajle Pawłykowi w 1878 roku wytoczono proces sądowy za utwór Rebenszukowa Tetiana, w którym autor przyznawał kobietom prawo do rozwiązywania ślubów cerkiewnych.
Pawłyk skomentował to następująco: „Karała mnie, między innymi, za moje wysiłki w sprawie kobiecej także nasza galicyjska społeczność […]. Wszyscy ci dobrowolni, patriotyczni strażnicy «świętości narodowych» oburzali się na mnie”. Dlatego tym ciekawsze było stanowisko rodziny Kruszelnickiej. O ile, na przykład, Helena Modrzejewska miała problem, by przekonać matkę do swego wyboru życiowego, o tyle przypadek Kruszelnickiej był w tamtym czasie absolutnie niezwykły. Ojciec-ksiądz greckokatolicki, czyli zdawać by się mogło ostoja zasad patriarchalnych, w dodatku na galicyjskiej wsi i w dodatku pod koniec XIX wieku, nie dość, że się zgadza na zerwanie przez córkę zaręczyn, bo przyszły mąż chce ograniczyć jej pasję muzyczną, ale do tego wszystkiego bierze pożyczkę z banku, by sfinansować śpiewacze studia Salomei.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |