GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 16 z 29
Prócz tego zabroniono tworzenia wyłącznie „małorosyjskich” teatrów i zbierania zespołów do wykonywania sztuk wyłącznie w – jak to nazwano - „małorosyjskim narzeczu”. Wraz z przedstawieniem ukraińskim tego samego wieczora miało być wystawione przedstawienie rosyjskie z taką samą liczbą aktów. Do końca lat 90. istniał także zakaz wystawiania po ukraińsku dramatów historycznych i sztuk z życia inteligencji. W języku tym można było grać tylko utwory dramatyczne poświęcone życiu chłopów. Postawa Kruszelnickiej była więc aktem dużej odwagi.
Wiemy, że Helena Modrzejewska w 1895 roku otrzymała zakaz występowania w Imperium Rosyjskim po tym, jak w Chicagowskim Instytucie Sztuki wygłosiła wykład o polskich kobietach, w którym rosyjski konsul dopatrzył się krytyki rządu rosyjskiego. Kruszelnickiej jednak ta zuchwałość została wybaczona. Jeszcze tego samego roku artystka rozpoczęła pracę w Sankt Petersburgu. Ukraińskie pieśni były stałym punktem jej recitali. Śpiewała je na przykład w Rzymie w 1929 roku. W Nowym Jorku w 1928 roku po jednym z występów Kruszelnickiej prasa pisała, że „takiego koncertu ukraińskiej pieśni u nas jeszcze nie było”. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |