GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 13 z 29
Kruszelnicka przechodzi do ofensywy. Na jej prośbę redakcja pisma „Kraj” publikuje komentarz, w którym wyraża swoje zdziwienie reakcją polskich gazet. „Kurier Warszawski” natomiast publikuje list artystki, w którym wyjaśnia ona, dlaczego uważa się za śpiewaczkę włoską.
Oczywiście konflikt w tym przypadku oficjalnie przebiegał na linii tożsamość włoska – tożsamość polska, ale zdecydowanie ma drugie dno. Kruszelnicka nigdy nie ukrywała swego ukraińskiego pochodzenia, było ono dobrze znane warszawskiej prasie i warszawskiej publiczności. Współcześni naukowcy, Ihor Gereta i przywołany już Rostysław Kramar, uważają, iż inicjatorami tej nagonki były „środowiska szowinistyczne, niezadowolone z faktu, że najpopularniejsza śpiewaczka opery jest Ukrainką”. Ale obaj badacze zwracają uwagę także na inne, banalne – chciałoby się powiedzieć – zjawisko, które mogło stać się powodem całego zamieszania. Mianowicie na zaciętą rywalizację zawodową i towarzyszącą jej zawiść. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |