GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 14 z 29
Nie jest tajemnicą, że rywalką Kruszelnickiej na scenie Teatru Wielkiego była Janina Korolewicz-Waydowa. W teatrze mówiono wprost, że „w tej sprawie widać kobiecą rękę”. O niechęci do Kruszelnickiej świadczą zresztą same wspomnienia Korolewicz-Waydowej. Wobec tego kwestia narodowościowa mogła być wyłącznie pretekstem do zaatakowania konkurentki. Zresztą skutecznym, bo zmęczona intrygami Kruszelnicka zdecydowała się opuścić Warszawę.
Autorki biografii przytaczają jeszcze jeden polski epizod, może niewiele znaczący dla rozwoju światowej kariery Kruszelnickiej, ale bardzo znamienny, jeśli chodzi o jej postawę narodową. W listopadzie 1899 roku artystka została zaproszona do rezydencji carskiej w Skierniewicach, by wystąpić przed Mikołajem II i jego rodziną. Kiedy publiczność zaczęła domagać się bisu, Kruszelnicka powiedziała, że chce wykonać pieśń z jej rodzinnych stron, z Małorosji, jak wtedy w oficjalnej rosyjskiej nomenklaturze nazywano Ukrainę. Otrzymawszy pozwolenie, zaśpiewała Oj pid hajem zełeneńkym brała wdowa łen dribneńkyj. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |