GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 12 z 29
Prawdziwy konflikt wybuchł w Warszawie. Salomea Kruszelnicka była gwiazdą Teatru Wielkiego. W pewnym momencie zaczęto ją atakować w polskiej prasie, zarzucając śpiewaczce, że niechętnie występuje w operach polskich kompozytorów. Tychobajewa i Kryworuczka właściwie tylko sygnalizują problem, nie przytaczając szczegółów polemiki, która pojawiła się wówczas na łamach gazet, ani nie analizując dokładnie całej awantury wokół śpiewaczki.
Głos oddają Kruszelnickiej, publikując w całości jej długi list do Antoniego Sygietyńskiego. Niemniej warto przytoczyć szczegóły sprawy, bo jest ona wielowymiarowa. W lutym 1900 roku, w wydawanym w Petersburgu polskojęzycznym tygodniku „Kraj”, ukazuje się wywiad z Kruszelnicką, w którym śpiewaczka podkreśla, że pochodzi z Galicyjskiego Podola, ale swe wykształcenie i pozycję zawodową zawdzięcza wyłącznie Italii. Przy czym, nie zaprzecza stwierdzeniu dziennikarza, że jest natione Polka, arte Włoszka. Natychmiast po ukazaniu się tego wywiadu, warszawska gazeta „Kurier Codzienny” atakuje Kruszelnicką, zarzucając jej właśnie niechęć do występowania w operach polskich kompozytorów, zwłaszcza Moniuszki. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |