GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMinkowski, Otter i Tamestit świetnie interpretują muzykę Berlioza!
Strona 7 z 8
Interpretacja „Nocy letnich” i „Króla z Thule” Proponowane przez Anne Sofie von Otter wykonania imponują przede wszystkim intensywną, bogatą i wyszukaną ekspresją. Poza tym – wyraźną dykcją, pięknym tembrem głosu oraz niepospolitym rzemiosłem. Przypomnijmy, że Szwedka nagrała już Noce letnie Berlioza; w listopadzie 1988 r., z Filharmonikami Berlińskimi pod batutą Jamesa Levine’a. Światowa krytyka uznała tamtą kreację za wzorcową [9]. Nowe wykonanie – to pod Minkowskim – jest zupełnie inne. Z jednej strony, francuski dyrygent nie osiąga w akompaniamencie tej samej przejrzystości planów dźwiękowych, co Levine. Z drugiej strony, brzmienie instrumentów historycznych, na których grają członkowie Les Musiciens du Louvre–Grenoble, jest bardziej autentyczne (i lepiej odpowiada barwie głosu Otter) niż brzmienie Filharmoników Berlińskich. Tempa obu wykonań są podobne; z wyjątkiem pieśni Na cmentarzu, którą Minkowski dyryguje prawie minutę szybciej (5’44 vs 4’48).
Jeśli chodzi o solistkę, w nagraniu sprzed dwudziestu trzech lat, jej wibracja była niezauważalna, a tu pojawia się w górnych rejestrach. Nie oznacza to bynajmniej, że nowa interpretacja jest mniej wartościowa, bo wibracja artystki wpisuje się naturalnie w jej ognistą ekspresję. Prawdziwość i dojrzałość tej kreacji robi wrażenie. To cechy, które nie były aż tak wyeksponowane w starym nagraniu.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |