opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 wrzesień 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Manru 669-136.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Minkowski, Otter i Tamestit świetnie interpretują muzykę Berlioza!

Nie! To nie sen! To jednak jawa! Herszt bandy jest ludożercą i, jak tylko nas dostrzeże, postanowi nas zjeść. Oj, trzeba uciekać ile sił w nogach, bo nas goni! Jest coraz bliżej! Czy wyrwiemy się z jego szponów? Z całą pewnością. Wyprawa dzielnego i poczciwego Harolda do dzikiej Italii kończy się w niemal cyrkowej atmosferze radości i pokoju.

Orkiestra Les Musiciens du Louvre–Grenoble pod kierunkiem Marca Minkowskiego jest bez zarzutu. Podoba się zwłaszcza bogactwo brzmienia instrumentów historycznych lub ich kopii. Brzmienie to jest miękkie, pełne i soczyste. Dyrygent wyciąga z zespołu niesamowite pokłady energii. Nie przejdziemy też obojętnie obok dużej rozpiętości skali dynamicznej nagrania, która nadaje interpretacji wyrazistego charakteru.

„Noce letnie”

Najpopularniejszym XIX-wiecznym francuskim gatunkiem wokalno-instrumentalnym była mélodie (pieśń). Wykształciła się ona z gatunku zwanego romance (romans). Różnice między oboma gatunkami są znaczące. Po pierwsze, romance był w warstwie tekstu łatwy do zrozumienia i sentymentalny, podczas gdy mélodie komponowano do słów złożonych utworów poetyckich. Po drugie, romance miał regularną budowę stroficzną, forma mélodie zaś była nieregularna i podporządkowana znaczeniu tekstu. Po trzecie, akompaniament w romance odznaczał się prostotą i brakiem ekspresji, a akompaniament w mélodie był pełen wystudiowanej ekspresji i traktował w sposób figuratywny rozmaite obrazy poetyckie występujące w tekście [4].

Termin mélodie pochodzi od nazwy zbioru zatytułowanego Irish Melodies (Piosenki irlandzkie – tłum. M. Ch.), który zawiera teksty irlandzkich piosenek ludowych. Przygotował go poeta Thomas Moore. Zainspirowały one niektórych kompozytorów francuskich, w tym Hektora Berlioza, który jest autorem pierwszego cyklu mélodies, pod tytułem Neuf Mélodies imitées de l’anglais (Dziewięć pieśni zaczerpniętych z angielskiego – tłum. M. Ch.). Powstał on w latach 1829-1830 do tekstów Moore’a, które zaaranżował Thomas Gounet.

Jedenaście lat później, w roku 1841, Berlioz ukończył swój najsłynniejszy cykl pieśni, któremu nadał nazwę Noce letnie (Les Nuits d’été). Składa się on z sześciu utworów, których tytuły są następujące: Villanella (pieśń I), Widmo róży (pieśń II), Na lagunach (pieśń III), Pustka (pieśń IV), Na cmentarzu (pieśń V) oraz Nieznana wyspa (pieśń VI)  [5]. Początkowo miniatury te były przeznaczone na jeden głos – baryton, kontralt lub mezzosopran – z towarzyszeniem fortepianu. Później, w roku 1843, Berlioz zorkiestrował pieśń pod tytułem Pustka; z myślą o śpiewaczce Marii Recio, która od dwóch lat towarzyszyła mu w jego europejskich podróżach koncertowych oraz w życiu prywatnym, i którą poślubił w roku 1854, czyli niedługo po śmierci swej pierwszej żony, Harriet Smithson.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART