GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZakochana Rusałka
Strona 1 z 4
Bydgoskie przedstawienie pięknej opery lirycznej Antonina Dworzaka Rusałka można też uznać za piękne, co jest zgodne z intencją kompozytora, a także tradycją wykonawczą tego dzieła. Oczywiście zdarzają się inscenizacje odbiegające dość daleko od idei zawartej w libretcie (z takim mieliśmy do czynienia w adaptacji tej opery w 2010 roku na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi). Reżyser Tomasz Cyz przeniósł wówczas całą akcję z radosnego i tętniącego życiem, choć wypełnionego chłodną wodą stawu śródleśnego, do ponurego szpitala, czy też hospicjum w wielkim mieście. Tutaj marzeniem Rusałki – wtedy śpiewała ją znakomicie Wioletta Chodowicz – było wyrwanie się z zamkniętego świata chorych do normalnego życia, co w pewnym stopniu przypominało dążenie Dworzakowej Rusałki do przeobleknięcia się w ludzkie ciało z duszą i erotyką, ale odejmowało całej historii jej baśniowy czar. Uroku romantycznej opowieści na szczęście nie zabrakło w inscenizacji w Operze Nova w Bydgoszczy. Sprowadzona z Niemiec reżyserka Kristina Wuss posłużyła się dosyć łatwo akceptowalnym zabiegiem – baśń z czeskiego lasu przeniosła do niemieckiego XIX-wiecznego miasteczka (może to być również XIX-wieczna Bydgoszcz), w którym mogli się odnaleźć także dziecięcy bohaterowie baśni J. Ch. Andersena (uzupełniający pomysł reżyserski Kristiny Wuss). Pomógł w tej transformacji autor scenografii i kostiumów Mariusz Napierała, który odwzorował obraz sceniczny na podobieństwo niemieckiego malarstwa romantycznego.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |