opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

46 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Król Ubu”, czyli operowy palimpsest (5)

Ale w partyturze daje też znać o sobie sonorystyczna przeszłość kompozytora w skandowanym ansamblu w II akcie, współtworzonym przez wieśniaków pod wodzą Leszczyńskiego i łupiącym ich podatkami Ubu ze swoimi przybocznymi, klasterach blachy oraz dźwiękach o nieokreślonej wysokości w smyczkach, na tle których pojawia się wspomniany trąbkowy motyw Gelsominy, a składających się na brzmieniowy krajobraz po przegranej bitwie, wreszcie sposób prowadzenia głosów w duettino Ubu i Ubicy, poprzedzającym epilog.

 

Krol Ubu 11 341-268

 

Poszerzeniu brzmieniowości służy też wprowadzenie w tym ustępie dźwięków piły, której towarzyszy niekonwencjonalna artykulacja w postaci przeciągania smyczkiem po tam-tamie. Poza tym, również za pomocą środków czysto muzycznych oddane zostają w operze wszelkie odgłosy i efekty, składające się  na tło akustyczne: koloratury Ubicy wyrażają onomatopeicznie jej śmiech (I akt, scena 1), „fałszujący” śpiew Ubu imituje dźwięk trąbki podczas wojskowej rewii, perkusja zastępuje pukanie Ubu do chaty Stanisława Leszczyńskiego, w wersji Jarryego nie będącego królem Polski, ani nawet księciem lotaryńskim i teściem Ludwika XV, lecz po prostu zdegradowanego do rangi zwykłego włościanina.

 

Krol Ubu 12 341-134

 

Autorem inscenizacji monachijskiej prapremiery był Gustav Everding, a dekoracje zaprojektował przywoływany już Roland Topor. Jak donosił Lucjan Kydryński „kurtyna podnosi się niemal natychmiast po pierwszych dźwiękach orkiestry. Scenę wypełnia fragment kuli ziemskiej, przysłonięty potężną kukłą Ojca Ubu; wysoko, gdzieś daleko w przestrzeni płynie statek z wesołą kompanią króla Ubu. (…) Równie piękna jest końcowa scena ucieczki Ubu, stylizowana na odwrót spod Moskwy armii napoleońskiej” („Przekrój” nr 2405 z 28 lipca 1991, s. 8).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART