opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

93 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Król Ubu”, czyli operowy palimpsest (5)

Ubica natomiast stanowi błazeńską odmianę Lady Macbeth, inspirującą i podpuszczającą swego męża do królobójstwa i przywłaszczenia sobie tronu. Oryginalnym pomysłem librecistów jest wprowadzenie dwugłowego, syjamskiego cara moskiewskiego, którego partię wykonuje dwóch basów unisono, a będącego dosłownym ucieleśnieniem dwugłowego orła z herbu Romanowów. W wizji przywołanego Topora ukoronowanego na dodatek tulskim samowarem jako emblematem ze stereotypowych wyobrażeń o Rosji.

 

Krol Ubu 07 360-92

 

Do pewnego stopnia zalążkiem tej opery-buffa jest scena w aptece z II aktu pierwszej opery Pendereckiego – Diabłów z Loudun – z występującymi w niej dwiema komicznymi postaciami: aptekarza Adama i chirurga Manouryego. W prowadzeniu ich głosów występują charakterystyczne środki parodystyczne: onomatopeiczne dźwięki, skandowanie, śmiech. Pojawia się nawet to samo słowo „Schade”.

 

Krol Ubu 08 360-55

 

Wychodząc naprzeciw literackiemu pierwowzorowi, opartemu na efekcie przedrzeźniania, kompozytor nadał swej partyturze charakter persyflażowy. Posiada ona cechy palimpsestu, albowiem pod powierzchnią tematyczną i brzmieniową dzieła kryje się siatka odniesień do utworów innych kompozytorów i historycznych stylów muzycznych, przywoływanych wszakże nie w formie bezpośrednich zapożyczeń czy cytatów2, lecz właściwych im rozwiązań z zakresu melodyki, harmoniki czy instrumentacji. Stąd nieustanne wrażenie déjà entendu, a więc czegoś już słyszanego. A to w pierwszej scenie pomiędzy Ubu i Ubicą przemknie orkiestrowy pasaż przywodzący na myśl verdiowskiego Falstaffa, a to otwierający drugi akt zaledwie zarysowujący się zwrot melodyczny z chaplinowskiej Titiny, powracający jeszcze kilkakrotnie w dalszym jego ciągu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART