GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Król Ubu”, czyli operowy palimpsest (5)
Strona 9 z 14
Honor polskiej premiery przypadł w udziale 6 listopada 1993 roku Teatrowi Wielkiemu w Łodzi, gdzie autorem inscenizacji był Lech Majewski, scenografii Franciszek Starowieyski, a kierownictwo muzyczne sprawował Antoni Wicherek5. Kluczowym pomysłem realizatorów było obdarzenie wszystkich postaci numerami, wskazującymi, że w świecie totalitarnym, jakim jawi się wizja Polski z tej opery, wszyscy są więźniami, a więc jest ona w istocie jednym wielkim obozem koncentracyjnym niczym szekspirowska Dania więzieniem.
Zresztą reżyser starał się uchwycić jak najwięcej paraleli z angielskim dramaturgiem, przydając tytułowej postaci rysów patologicznego okrutnika na miarę Ryszarda III. Z kolei Franciszek Starowieyski usiłował poprzez przerysowania i monstrualność nadać całości znamion groteski. I tak wojna polsko-rosyjska toczy się u stóp gigantycznych rozmiarów drewnianego konia (w warszawskiej Carmen, następnej wspólnej realizacji tej pary artystów, podobną rolę odegra potężnych rozmiarów byk), a na potrzeby wydarzeń, rozgrywających się u króla Wacława Bartnika, wzniesiono na scenie pasiekę.
Krytycy podkreślali szczególnie walory wokalne i aktorskie Wity Nikołajenko w roli Ubicy, której partnerował w charakterze scenicznego męża Andrzej Kostrzewski. Udany epizod en travesti jako królewicz Bolesław stworzyła rozpoczynająca dopiero karierę Joanna Woś. Szesnaście dni później doszło do premiery w Operze Krakowskiej. Przedstawienie muzycznie przygotowane zostało przez Ewę Michnik, a wyreżyserowane przez Krzysztofa Nazara posiadało niezwykle wartkie tempo i wykorzystywało efektowne rozwiązania techniczne jak platformy, przesuwające się ze statkiem, którym nadpływa Ubu ze swoją świtą, a w finale przemienionym w sanie służące ucieczce. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |