opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

117 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Król Ubu”, czyli operowy palimpsest (5)

Ubu i jego kompanów przebrał w dresy, a wojnę polsko-rosyjską potraktował z jednej strony jako rozgrywkę sztabowców, zasiadających przed monitorami komputerów, a z drugiej uczniowską bitwę na papierowe jaskółki. Poza tym uciekł się do projekcji filmowych, każąc na początku wyłonić się drużynie Ubu z kadrów Rejsu Marka Piwowskiego, pasiekę króla Wacława metonimicznie przywołują zbliżenia pszczół i plastrów miodów, a na koniec przyszłe podboje rejterującego z Polski uzurpatora antycypują ujęcia Warszawy, Berlina, Paryża i nowojorskiej Statuy Wolności.

 

Krol Ubu 18 351-135

 

Z obsady na pierwszy plan wysunęła się Izabela Kłosińska, która zarówno środkami wokalnymi, jak i aktorskimi potrafiła w pełni wydobyć tragizm królowej Rozamundy. Następna inscenizacja powstała 27 września 2013 roku w gdańskiej Operze Bałtyckiej, a jej autorem był Janusz Wiśniewski.

 

Krol Ubu 19 351-120

 

Scena ukształtowana została na podobieństwo camery obscura, a frontalnie usytuowane na niej postacie, poruszające się na dodatek zazwyczaj po liniach równoległych względem rampy, nadawały jej reliefowy charakter. Jednocześnie zdawały się pozować wobec niewidocznego obiektywu aparatu fotograficznego, którego punkt widzenia wyznaczała widownia. Stąd otwierał i zamykał przedstawienie rodzaj nieruchomego tableau, ożywającego na przeciąg akcji, która z powrotem w nim zastygała na koniec, a mogącego kojarzyć się z ekspresjonistyczną inscenizacją Jewgienija Wachtangowa Dybuka, zwłaszcza za sprawą Ubicy, ucharakteryzowanej na widmową Leę z tamtego przedstawienia. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART