GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Król Ubu”, czyli operowy palimpsest (5)
Strona 6 z 14
Walczyk pojawia się w pierwszej scenie pomiędzy Ubu i Ubicą, a polonezowe rytmy towarzyszą scenie parady wojskowej, w trakcie której Ubu dokonuje zamachu na króla Wacława4. Po akcie królobójstwa pojawia się szalone orkiestrowe ostinato, które powróci przed nieudanym carobójstwem w czasie „bitwy narodów” pomiędzy zubuizowaną Polską a Moskwą, niezmiennie trwającą pod carskim berłem, w tym przypadku zduplikowanym.
Wzorem włoskich oper kompozytor wprowadza w scenie rewii wojskowej, w trakcie której dochodzi do zamachu, drugą orkiestrę, ulokowaną na scenie lub za jej kulisami. W tym kontekście można traktować Króla Ubu jako operę par exellence ponowoczesną o silnym wydźwięku parodystycznym, na co wskazują przerysowane koloratury Ubicy. Na ich podobieństwo pojawiają się przedśmiertne koloratury Bardiora, podobnie czynią też dwugłowi carowie, wydając ostatnie tchnienie podczas zmiennych kolei polsko-rosyjskiej wojny, zanim ponownie ożyją. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |