opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 czerwiec 2021       


Wydarzenia

  • Turandot 674-67a.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

26 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Dwudziestopięciolecie Ludwiga van B.

To już 25. Festiwal Beethovenowski, tym razem tylko na łączach radiowych i internetowych. Mimo to, a może właśnie dlatego publiczność można było liczyć w setkach tysięcy. Nie wiadomo natomiast jaka była jakość tego odbioru, bo siedząc przed komputerem nie słyszy się wszystkiego, co się dzieje na sali koncertowej. Widzi się tylko to co pokazują kamerzyści, no i nikt nie pilnuje, czy słuchacze śledzą muzykę uważnie, czy się nią przejmują, czy w ogóle odbierają świadomie. No, ale jeśli jednak się już połączyli z transmisją, to otrzymali ciekawy wybór twórczości wielu mistrzów, ze szczególnym uwzględnieniem Beethovena i Pendereckiego. Do każdego dzieła dało się przy tym zastosować hasło Sfera sacrum. Można było tę sferę traktować bardzo szeroko, a można jedynie pobieżnie. Sacrum pojawiało się symbolicznie, ale również dosłownie.

 

Festiwal Wielkanocny 1

 

Wielkanocna atmosfera, mimo sytuacji niesprzyjającej organizacji wielkich wydarzeń muzycznych, została utrzymana i to chyba największy sukces Festiwalu. A ponieważ najważniejsza jednak była sama muzyka, jej poświęcę trochę uwag w tym sprawozdaniu. Z koncertu inauguracyjnego prowadzonego przez szefa Filharmonii Narodowej Andrzeja Boreykę w pamięci zachowają się dwie sprawy: Beethovenowski temat, który pojawił się w muzyce do baletu Twory Prometeusza oraz solo do Adagia Raju utraconego Krzysztofa Pendereckiego zagrane na rożku angielskim przez Joannę Monachowicz. Ta sama radosna, niemal taneczna melodia, co u Beethovena było dosyć częste, pojawiła się także w innych jego dziełach – stanowiła np. najważniejszy motyw finału jego Eroiki, którą wykonano na innym koncercie. Przywiązanie kompozytora do pewnych tematów, motywów, melodii i zwrotów harmonicznych budziło zawsze żywą reakcję słuchaczy, czego przykładem jest też melodia Ody do Radości IX Symfonii. Każdy, nawet mniej wyrobiony słuchacz, może dzięki tym „przypominajkom” powiedzieć, że z łatwością rozpoznaje muzykę Beethovena. Festiwal też dowiódł, że podobne zjawisko można zauważyć w twórczości Krzysztofa Pendereckiego, bo w niej pewne zwroty również się nieustannie przewijają, niezależnie jakiego utworu z bogatej spuścizny Mistrza z Lusławic będziemy słuchać.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART