opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 czerwiec 2021       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Papiez 131-178.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Kobiety od klawiszowców

Dwie płyty wydane przez oficynę DUX prezentują recitale w wykonaniu dwóch ambitnych pań grających z zapamiętaniem na instrumentach klawiszowych. Joanna Sochacka zapoznała nas z rzadko wykonywaną twórczością fortepianową Grażyny Bacewicz, traktowanej stereotypowo jako mistrzyni muzyki skrzypcowej. Z kolei Ewa Rzetecka-Niewiadomska dała przegląd twórczości na organy Rodziny Bachów, a więc papy Jana Sebastiana, oraz synów Carla Philippa Emanuela, Johanna Christopha i Wilhelma Friedemanna. Co wynika z tego zestawienia? Obie artystki prócz działalności koncertowej na całym świecie oddają się także pedagogice muzycznej w swoich macierzystych uczelniach. Obie podążają w górę po szczeblach naukowej kariery zdobywając po kolei stopnie doktora, doktora habilitowanego itd. Obie poszukują ciekawego i niosącego ważkie przesłanie edukacyjne repertuaru do swych wykonań. Dla pianistki Joanny Sochackiej odkrywanie twórczości fortepianowej Grażyny Bacewicz to pogłębienie wiedzy o tej najwybitniejszej z polskich, a może i największej ze wszystkich kompozytorek, jakimi może się poszczycić światowa muzyka.

 

CD Sochacka

 

Jest to także świadectwo na podreperowanie tezy, iż nie ma sensu dzielenie muzyki na męską i kobiecą. Utwory fortepianowe Bacewiczówny są przejawem twórczej mocy, wręcz męskiej siły i kreacji nowych światów dźwiękowych. I takie są też wykonania trzech Sonatoraz trzech Etiud koncertowych, pełne rozmachu wirtuozowskiego, popisu znakomitą techniką palcową, ale zarazem umiejętnością do zmian nastroju na bardziej liryczny, choć całkowicie pozbawiony płytkiego banału. Wielką zasługą Joanny Sochackiej jest nagranie po raz pierwszy w świecie tych kompozycji Bacewiczówny, które nie doczekały się wydania nutowego. Artystka przygotowała wykonanie i nagranie Etiudy koncertowej z 1949 roku oraz Sonaty fortepianowejz roku 1930 wprost z rękopisów autorki. Przy okazji okazało się, że nasza kompozytorka w okresie przedwojennym była jeszcze bardziej nowatorska i awangardowa niż w czasach późniejszych. Jej młodzieńcza Sonata, która nawet nie jest numerowana, zawiera rozliczne pomysły harmoniczne i strukturalne o charakterze eksperymentalnym i nie używa wcale tak później często cytowanej motywiki ludowej. A przecież była ta wczesna Bacewiczówna zafascynowana twórczością Karola Szymanowskiego. Inaczej przedstawia się propozycja Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej. Z wykształcenia klawesynistka i organistka wiele czasu poświęciła na poznawanie twórczości baroku i epok wcześniejszych, ma np. na koncie nagranie utworów klawesynowych Henry Purcella, choć nie stroniła od wykonywania muzyki całkiem współczesnej.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART