opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

36 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Dwudziestopięciolecie Ludwiga van B.

Doskonały trębacz przygotowując się do kolejnych kadencji robił dużą przerwę dla nabrania oddechu i połączenia tej dźwiękowej erupcji do misternej konstrukcji trzyczęściowego utworu. Koncert zakończył się jedną z mniej znanych symfonii Mozarta Linz, którą radiowy komentator „dwójkowy” uznał za tworzoną przez kompozytora w niejakim pośpiechu, „na łeb, na szyję” – jak powiedział, a przecież mógł powiedzieć, że pisał jąna łapu capu”. Jednak co by nie rzec, był to Mozart. Następny koncert był pod względem dyrygenckim diametralnie różny od poprzedniego. Eleganckiego, szczupłego, wysokiego, dystyngowanego Dawida Runtza zastąpił przy pulpicie innej Sinfonii, bo Varsovia, Jerzy Maksymiuk.

 

Festiwal Wielkanocny 3

 

W dużo za obszernej białej rubasze i w klimatycznych okularach wykonywał ruchy tak prymitywne, jakby chciał batutą ubijać kotlety a niekiedy dźgać nią przeciwnika jak sztyletem. Zaczął od Uwertury Coriolan i wpuścił trochę powietrza z dynamitem do Beethovenowskiej partytury. Potem zabrał się do III Symfonii Eroika i przypomniał w Finale ów nieśmiertelny motyw znany już z baletu Twory Prometeusza, tutaj poddawany niezwykłej pracy przetworzeniowej. Orkiestra grająca w części smyczkowej w maseczkach na twarzy, jakby porwana intuicją kapelmistrza reagowała bezbłędnie na wzbierające fale patosu, które po kulminacji załamywały się w meandrach zwątpienia. To był Beethoven z krwi i kości, buntownik i entuzjasta. W  kolejnym punkcie programu Festiwal przeniósł się do poznańskiej Auli UAM, by zaprezentować dwie nieznane opery pod batutą upartego w poszukiwaniu różnych osobliwości muzycznych Łukasza Borowicza. Pierwsze dzieło można sobie było darować, bo choć libretto Sāvitri Gustava Holsta oparte było na Mahabharacie, to brzmieniowo przypominało Chorał gregoriański, co świadczy o tym, że kompozytorowi było dosyć obojętne ku czemu prowadzić wyobraźnię słuchacza. Więcej operowego zacięcia dostarczyła jednoaktówka Paula Hindemitha Sancta Susanna. Nie dosyć, że to dzieło jakiś czas było na indeksie z powodu oskarżenia o bluźnierstwo i nieobyczajność, to jeszcze w warstwie muzycznej zawierało podnoszące wrzenie emocji dramatyczne sceny korzystające ze stylu operowej narracji wypracowanej przez Ryszarda Straussa.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART