opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




11 sierpień 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

67 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Trylogia" Sławomira Pietrasa

Tak wystrojony wracałem z plenerowej parady do domu i mało nie pogryzł mnie napotkany po drodze pies, który czegoś takiego w Będzinie jeszcze nie widział. Odtąd tańczenie na scenie w baletowych przebraniach porzuciłem na zawsze. Nie miało to wszakże nic wspólnego z zainteresowaniem profesjonalną sztuką tańca. Moi troskliwi rodzice wybierali z bogatego repertuaru ówczesnej Opery Śląskiej te spektakle, na które można było zabierać nawet kilkuletnie dzieci. W ten sposób na kolanach ojca obejrzałem Coppelię, Zielonego koguta Bagatelę, a już na osobnych – kupowanych ze zniżką – fotelach Fontannę Bachczysaraju, Pana Twardowskiego i Kopciuszka (z rewelacyjną, a kompletnie zapomnianą Leokadią Zienko). 

 

Swięto wiosny 354-125

 

Po wielu latach opowiadałem o tym Barbarze Bittnerównie w Skolimowie. Gwiazda nie dowierzając postanowiła przepytać mnie, jako że sama tańczyła niegdyś te spektakle w Bytomiu. Po krótkiej chwili otrzymałem ocenę celującą, ponieważ pamiętałem takie szczegóły tych spektakli, które wykluczały jakiekolwiek podejrzenie, że ich nie widziałem. Wchodząc w wiek dorosły poznawałem repertuar baletowy poprzez fascynację tancerkami klasycznymi. W Bytomiu była to Lucyna Sotomska (Szecherezada, Sprytni studenci, Błazen królewski), Irena Cieślikówna (Szurale, Romeo i Julia, Esmeralda), której partnerował Eugeniusz Jakubiak – idealny danseur noble, przedwcześnie zmarły i też zapomniany. Osobnym zjawiskiem już w latach sześćdziesiątych była Iwona Wakowskazaangażowana prosto z warszawskiej Szkoły Baletowej, aby na Śląsku tańczyć Jezioro łabędzie. Wkrótce z Jakubiakiem przenieśli się do Łodzi, otwierając nowoczesny gmach tamtejszego Teatru Wielkiego. Będąc studentem w Poznaniu często wczesnym pociągiem wyjeżdżałem, aby jeszcze przed poranną próbą ujrzeć Wakowską zwykle jeszcze zaspaną i dostarczyć jej kupione na przesiadce w Kutnie maleńkie bułeczki maślane, kradzione przez znajomego piekarczyka przez kraty uspołecznionej – jak wszystko – piekarni. Wieczorami z wypiekami na twarzy patrzyłem na jej Odettę-Odylię, Julię, Lizę, czy Królową Wschodu, po czym nocą, znów z przesiadką w Kutnie wracałem do Poznania. Po latach –  za mojej łódzkiej dyrekcji – upadająca na zdrowiu Wakowska przyjechała odebrać z Teatru Wielkiego jakieś potrzebne jej dokumenty.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART