opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

79 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Trylogia" Sławomira Pietrasa

Przedtem jednak zbadano  muzykalność, żywiołowość ruchów, rozwartość kończyn, brak gapowatości na buzi i śmiałość w autoprezentacji, które to przymioty – wyznam nieskromnie – towarzyszą mojemu życiu aż po dzień dzisiejszy. Nie wszystkich jednak przyjmowano. Młodszą ode mnie kuzynkę Isię, mimo widocznej już wówczas urody cielesnej odrzucono z powodu słabej reakcji na muzykę, ospałości, pucułowatości, plątaniny ruchów i chronicznej nieśmiałości. Jej matka a moja ciotka,  tłumaczyła przed komisją, że jedynym powodem kandydowania córki do baletu jest potrzeba nabycia ogłady i wdzięku, aby w przyszłości dobrze wyjść za mąż. Nic to nie pomogło, Isia tancerką nie została, ale za to wyrosła na utalentowaną lekarkę i bez trudu wyszła za mąż, szkoda, że nie kilkakrotnie.

 

Balet Diagilewa

 

Natomiast mnie przez cały rok szkolono intensywnie, kilka razy w tygodniu. Na zajęcia odprowadzany byłem przez panią Ignaczewską, rodzaj niańki i opiekunki, bo zapracowani rodzice nie znajdowali już na to czasu, a przez ul. Kołłątaja jeździły zagrażające wtedy przechodniom, ocalałe z wojny angielskie tramwaje. Wiosną odbył się na scenie Domu Katolickiego, zbudowanego między cmentarzem, a linią kolei warszawsko-wiedeńskiej uroczysty popis pierwszego rocznika najlepszych adeptów będzińskiego baletu. Mnie przydzielono do tańca marynarskiego. Ubrany byłem w okrągłą czapkę ze zwisającymi tasiemkami, prostokątny, sięgający na plecy kołnierz i krótkie spodenki, aby wyeksponować baletowo ukształtowane już dziecięce kończyny. Do jakiej muzyki tańczyliśmy tę całymi tygodniami ćwiczoną choreografię samego prof. Śliwskiego, już nie pomnę. W czasie jej prezentacji podczas publicznego występu doszło na scenie do fatalnego w skutkach incydentu, który zaważył na moim dalszym życiu. Przed rozpoczęciem tańca rozsunęła się na boki zielona kurtyna, ukazując cały nasz ansambl stojący w pozycji wyjściowej. Zza kulis profesor Śliwski syknął „już”, pianista rozpoczął grać i zaczął się taniec. Mnie jednak nie w głowie było wykonanie kolejnych mozolnie wyćwiczonych kroków, obrotów, podskoków i przysiadów. Dręczyła mnie tylko natrętna myśl, aby nie przegapić momentu, kiedy kurtyna zacznie zasuwać się z powrotem, kto to uruchomi, jak to się dokona i czy będzie aplauz. To intensywne pragnienie i towarzyszące mu napięcie sparaliżowało wszelkie ruchy i pozostawiło wzrok wlepiony w rampę nad sceną. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART