GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Król Ubu”, czyli operowy palimpsest (5)
Strona 12 z 14
Jej twarz pokrywała biała szminka, dzięki czemu wyraźnie rysowały się zaznaczone na czarno oczy wraz z cieniami oraz ciemna peruka. Występująca w tej partii Karolina Sikora z dużą biegłością i techniczną swobodą wykonywała koloraturowe ozdobniki, stanowiące nawiązanie do osiemnastowiecznej konwencji obdarzania nimi postaci o nikczemnym charakterze. Z kolei przyboczni tytułowego Ubu tworzyli jakby galerię figur przeniesionych z panopticum, złożoną z transwestytów, kantorowskiego żołnierza, Bardiora noszącego gumową maskę, jaką posługiwali się kidnaperzy i terroryści.
Ich dopełnienie stanowiła niema personifikacja śmierci pod postacią anarchistki z bombą. Kontrastował z nimi dwór króla Wacława z tragicznie upozowaną żoną Rozamundą oraz dziećmi: Bolesławem, Władysławem i Byczysławem w krótkich spodenkach, założonych na barwne pończochy. Atrybutem władzy monarszej okazywał się cylinder, zdzierany przez Ubu, a z zaznaczonymi konturami soborów noszony też przez Dwugłowego cara, którego świta odziana była w romantyczne paczki, skoro jedno ze stereotypowych wyobrażeń Rosji kojarzy ją z baletem.
Można było sobie życzyć, aby doszło do spotkania muzyki Krzysztofa Pendereckiego z osobowością Piotra Szulkina, czołowego reprezentanta nurtu kreacyjnego w filmie polskim przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego stulecia, a już w tym autora ekranowej wersji Króla Ubu,dla którego mogło to stanowić okazję do debiutu w operze, na gruncie której najlepiej sprawdzają się właśnie reżyserzy filmowi6. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |