opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 maj 2022       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-46.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Papiez 131-178.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

43 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wagner w Polsce, Polacy w Wagnerze

Nareszcie tetralogia

Przygotowana przez Teatr Wielki w Łodzi premiera Walkirii (10 marca 1984 roku) pod batutą Tadeusza Kozłowskiego i w reżyserii Wolfganga Weita oraz scenografią Jadwigi Jarosiewicz była poniekąd wstępem do pełnej tetralogii. Zrealizowano ją jednak kilka lat później na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie w dwóch etapach. Najpierw, 29 kwietnia 1988 roku odbyła się premiera Złota Renu, następnego dnia weszła na scenę Walkiria. Po roku byliśmy świadkami premier kolejnych ogniw cyklu: 3 marca Zygfryda, a 5 marca Zmierzchu bogów. Realizatorami byli: Robert Satanowski - kierownictwo muzyczne, August Everding - reżyseria, Günther Schneider - Siemssen - scenografia, Andrzej Majewski - kostiumy. Cały Pierścień Nibelunga wystawiono w zwartym cyklu, pierwszy raz w Polsce, w dniach od 14 do 19 marca 1989 roku.

Image

W obsadzie obok zaproszonych z zagranicy Gudrun Volkert - Brunhilda, Arley Reece - Zygfryd, Franz Nentwig - Wotan, Paul Crook - Mime, Kralheinz Herr - Alberich, wystąpili z pełnym powodzeniem polscy śpiewacy Krystyna Szostek-Radkowa - Frycka, Waltrauta, Barbara Zagórzanka - Zyglinda, sprowadzony z Niemiec Andrzej Saciuk - Hagen, Izabela Kłosińska - Freja, Jerzy Artysz - Gunther. ...Wieże stojące po bokach sceny połączone z całą scenografią linami symbolizującymi trzymane w "Zmierzchu bogów" przez Norny nici życia, od których zależy los bohaterów dramatu. Zwarta i czytelna reżyseria sprawia, że wszystko co dzieje się na scenie ma ścisły związek z muzyką i z niej wypływa - napisałem w swojej relacji po tej pamiętnej premierze - Pierwsza polska inscenizacja "Pierścienia Nibelunga" ma również i tę zaletę, że to co istotne dla przebiegu dzieła, płynęło właśnie z orkiestry. Osiągnięto tu rzecz niesłychanie istotną - jedność obrazu i dźwięku - napisał Jacek Marczyński. ...Trzeba zresztą powiedzieć, że August Everding wespół z Güntherem Schneiderem-Siemssenen zadbali o to, aby treść całej historii o Nibelungach, jak też i tego wszystkiego, co się za zewnętrzną warstwą owej przypowieści kryje, została widzom możliwie wyraziście przekazana.- to zdanie Józefa Kańskiego. Przyznaję, że entuzjazm publiczności jaki towarzyszył premierze każdego ogniwa warszawskiej tetralogii rzadko w owych czasach można było spotkać w naszych teatrach operowych.

Dopiero w 1993 roku mogliśmy poznać pierwszego po drugiej wojnie Parsifala, ostatnie dzieło mistrza z Bayreuth. Premiera 26 marca na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie została przyjęta z mieszanymi uczuciami. Chwalono poziom muzyczny jaki udało się osiągnąć Antoniemu Wicherkowi i wykonawców: Hannę Lisowską - Kundry, Grzegorza Cabana - Parsifal, Włodzimierza Zalewskiego - Gurnemanz, Zenona Kosnowskiego - Amfortas. Natomiast generalnie negatywnie odniesiono się do reżyserii i scenografii. Drugą inscenizację tego wspaniałego misterium scenicznego przygotowano na scenie poznańskiego Teatru Wielkiego - premiera 4 grudnia 1999 roku, z udziałem Michała Marca w partii tytułowej i Very Baniewicz jako Kundry. Wypada też wspomnieć o gościnnych występach pozwalający na poznanie dzieł Wagnera jeszcze wtedy nieobecnych na naszych scenach. W 1967 roku Opera Berlińska (NRD) wystawiła na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie Tristana i Izoldę. W styczniu 1978 roku zjechała do Warszawy Opera Królewska ze Sztokholmu ze swoją inscenizacją pełnego Pierścienia Nibelunga. Wcześniej, w 1970 roku, samą Walkirię zaprezentowała Opera w Wiesbaden. W kwietniu 2003 roku na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu Opera z Chemnitz zaprezentowała, w ramach III Festiwalu Hoffmannowskiego, inscenizację Holendra tułacza.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART