opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Papiez 131-178.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

94 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wagner w Polsce, Polacy w Wagnerze

18 października 2003 roku to kolejna ważna data w historii prezentacji dzieł Ryszarda Wagnera na naszych scenach. W tym dniu premiera Złota Renu zrealizowanego przez zespoły Opery Wrocławskiej, we wrocławskiej Hali Stulecia, rozpoczęła rozłożoną na dwa lata realizację pełnej tetralogii. Równo rok później wchodzi na scenę Walkiria, a w czerwcu 2005 roku Zygfryd. Całość zamyka wystawiony w czerwcu 2006 roku Zmierzch bogów. Twórcą wrocławskiej inscenizacji jest prof. Hans-Peter Lehmann, który stworzył dynamiczne widowisko, w którym akcja wywiedziona została z pulsu muzyki. Wszystko co dzieje się na scenie ma swoje oparcie właśnie w muzycznej materii i rozgrywane jest w prostych dekoracjach Waldemara Zawodzińskiego.

Image

Potężna metalowa półkolista konstrukcja i podzielona na dwa, czasami trzy, poziomy scena towarzyszy całej akcji. To w tej przestrzeni mamy podwodny świat Cór Renu, podziemne królestwo Nibelungów, potężną Walhallę, siedzibę Wotana i bogów. Akcja wyznaczona przez nienawiść, chciwość, żądzę władzy i miłość, biegnie dynamicznie i czytelnie. Kolejne obrazy, wspomagane znakomitą grą świateł i projekcji, konstruowane są z logiczną dbałością o każdy detal i klimat. Nad stroną muzyczną, od dyrygenckiego pulpitu, czuwa Ewa Michnik, która w tym momencie wpisała się do annałów światowej historii muzyki jako druga kobieta dyrygująca tym monumentalnym dziełem. Pierwszą była Simone Young dyrygująca Pierścieniem w Operze Wiedeńskiej w 2001 roku. Pełną tetralogię w zwartym cyklu zaprezentowano w Hali Stulecia w ramach Wrocławskiego Festiwalu Wagnerowskiego od 6 do 15 października 2006 roku. Było to dopiero drugie w historii polskiej opery wystawienie pełnego Pierścienia Nibelunga. Tym razem dyrygował Tomasz Szreder.

Raz jeszcze polscy śpiewacy

Na zakończenie wróćmy jeszcze do polskich śpiewaków, którzy w wagnerowskich partiach, podbijali światowe sceny. Ich listę otwierają działający na przełomie XIX i XX wieku, wspomniani już wyżej, bracia Reszke. Jan, znakomity tenor, uchodził przez lata za fantastycznego Tristana, Lohengrina, Waltera i Zygfryda. Podziwiano go w tych partiach w Nowym Jorku, Paryżu, Londynie - Jego śpiew zdumiewający potęgą, ekspresją deklamacji i subtelnością zarazem, otworzył nową epokę w dziejach interpretacji operowej - pisano. Dorównywał mu sławą bas Edwarda  szczególnie ceniony jako Wotan, Hagen, król Henryk, król Marke, Daland i Hans Sachs. Po występie w nowojorskim Tristanie i Izoldzie 27 listopada 1895 roku napisano: Jeżeli ktoś chce poznać najdoskonalszy styl wagnerowski i to taki, który zarazem może wzruszać miłośników belcanta, niechaj posłucha Edwarda Reszke jako króla Marke. W tym samym czasie śpiewała na amerykańskich scenach wielka Marcelina Sembrich-Kochańska, którą podziwiano w MET jako Ewę w Śpiewakach norymberskich. W partii Elzy w Lohengrinie występowała w Los Angeles i Toronto. Również Adam Didur, którego w wagnerowskich partiach podziwiano wcześniej w Europie, Wotan Fafner w Złocie Renu, Landgraf w Tannhäuserze na scenie La Scali, zaśpiewał Klingsora w Parsifalu oraz Fafnera w nowojorskiej MET. Zupełnie już dzisiaj zapomniana Margot Kaftal była zjawiskową Brunhildą i Kundry w La Scali. Tę ostatnią partię śpiewała pod batutą legendarnego Serafina w kolejnych dwudziestu siedmiu przedstawieniach, co okazało się wyczynem do dzisiaj nie powtórzonym. Na tej samej scenie odnosiły sukcesy Helena Zboińska-Ruszkowska (Woglinda w Złocie Renu), Teresa Arkel - (Wenus w Tannhäuserze) oraz Karolina Pietraszewska (Waltrauta w Zmierzchu bogów).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART