opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

58 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Lady Makbet czy Katerina?

Premiera opery Dymitra Szostakowicza Lady Makbet mceńskiego powiatu w Teatrze Wielkim w Poznaniu w dniu 10 listopada 2011 roku skłania do pewnych refleksji natury ogólniejszej, nie tylko estetycznej, ale też polityczno-historycznej. Przede wszystkim warto wspomnieć, że ta sama opera występuje w dwóch wersjach, wcześniejszej z 1932 roku i późniejszej, przerobionej przez kompozytora z roku 1963. Okoliczności pojawienia się wersji drugiej były związane z opinią Stalina o dziele młodego kompozytora w jego wersji pierwszej. I ten fakt został przez poznańskich realizatorów wykorzystany we wspomnianym przedstawieniu. Na kurtynie pojawiał się bowiem kilkakrotnie oryginalny rosyjski tekst recenzji zaczerpnięty z "Prawdy", który nosił tytuł "Łoskot zamiast muzyki". Były tam typowe dla okresu socrealizmu zarzuty, np. schlebiania formalistycznej modzie i drobnomieszczańskim gustom oraz niedostosowania muzyki do potrzeb socjalistycznego społeczeństwa. Realizatorzy poznańskiej premiery wybrali więc, rzecz zrozumiała, wersję wcześniejszą i pierwotną, opatrzoną tytułem Lady Makbet mceńskiego powiatu, jako tę wierniejszą założeniom kompozytora i nieskażoną politycznymi naciskami na twórcę muzyki.

Image

W rozmowie z Gabrielem Chmurą, który spektakl przygotowywał od strony muzycznej i dyrygował premierą, dowiedziałam się, że zdaniem słynnego kapelmistrza wersja z roku 1963, występująca pod tytułem Katarzyna Izmajłowa jest jednak lepsza od wcześniejszej. Gabriel Chmura, który dyrygował już obiema wersjami dzieła Dymitra Szostakowicza zwrócił uwagę, że opera  poprawiona przez samego kompozytora jest "lepiej zinstrumentowana", bardziej spójna muzycznie, w warstwie estetycznej mniej brutalna, i to zarówno w treści libretta jak i rozwiązaniach muzycznych. Dyrygent przyznał też, że sam wprowadził do poznańskiego przedstawienia niektóre rozwiązania instrumentacyjne z późniejszej Katarzyny Izmajłowej, a to dlatego, że orkiestracja z roku 1932 jest tak gęsta, że głosy śpiewaków byłyby niesłyszalne.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART