GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościUdział polskich artystów w budowaniu amerykańskich tradycji operowych
Strona 1 z 26
Tradycje teatru operowego w Ameryce sięgają pierwszej połowy XIX wieku. Rozpoczęły je wędrowne trupy operowe docierające do Ameryki z Europy. Już w 1825 roku pojawiła się w Nowym Jorku rodzinna trupa hiszpańskiego tenora Manuela Garcii, tworzyły ją jego dzieci: Paulina Viardot-Garcia, Maria Felicita Malibran i Manuel Garcia junior. Jednak gwiazdą zespołu była Giuditta Pasta, którą w Paryżu usłyszał Dominik Lynch, handlarz wina na Manhattanie.
Zachwycony talentem artystki postanowił ją zaprezentować w Nowym Jorku. Kilka lat później amerykańska publiczność miała okazję podziwiania wokalnego kunsztu Laury Cinti-Damoreau, gwiazdy paryskich scen. Po niej na dwa lata zjechały do Ameryki Jenny Lind i Marietta Alboni. W 1826 wystawiono w Nowym Jorku Don Giovanniego Mozarta, w obecności Lorenzo da Ponte, autora libretta tej opery. Amerykanie na tyle szybko rozsmakowali się w operowym gatunku, że w końcówce lat czterdziestych dziewiętnastego wieku nowojorscy właściciele fortun zaczęli dyskutować o konieczności wybudowania stałego teatru operowego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |