opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 wrzesień 2022       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

31 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Budowanie dobra – rozmowa Andrzeja Szypuły z Wojciechem Kilarem

Więc, być może, gdzieś w nas to tkwi, zwłaszcza w tych czasach, kiedy byliśmy zniewoleni. Myśmy jakby odruchowo garnęli się do tej muzyki, która reprezentuje naszą dawną, starą tradycję, w przeciwieństwie do tego, co nam zostało przyniesione przez bolszewików ze wschodu. Skądinąd wschodu wspaniałego, ale też już tym rakiem totalitarnym stoczonego. To był ten nasz jakby wyraz pędu do wolności. A wiadomo – muzyka góralska, to synonim wolności. Górale zawsze byli wolni. Tak jest wszędzie, nie tylko w Polsce. Z góralami nie można sobie było dać rady ani w Jugosławii, ani Rosja nie mogła sobie dać z nimi rady w Afganistanie.

 

Krzysztof Penderecki 655-733

 

Chciałbym jeszcze zapytać Pana o inspiracje religijne. Są one w Pańskiej twórczości bardzo głębokie i wyraziste. Przy okazji chciałbym zapytać o posłannictwo sztuki. Na ile jest ona ważna, potrzebna człowiekowi na tej ziemi.

– No cóż, najkrócej można powiedzieć, że wszystkie działania, które zmierzają ku dobru, ku uszlachetnieniu człowieka, są ważne. Sprawy związane z wiarą, religią… Ja się tu zaczynam jakby jąkać, gdyż są one tak niesłychanie intymne, że wynoszenie ich na forum publiczne jest trochę zawstydzające. Chociaż ja w gruncie rzeczy nie wstydzę się tego. Wydaje mi się, że jeśli jest się człowiekiem wierzącym, jeśli się chodzi do kościoła, czuje jego częścią, to nie może to pozostawać bez wpływu na to, co się robi. Obojętnie, czy to jest pisanie muzyki, czy inne działanie. W przypadku artystów ich obowiązkiem jest przemawiać własnym językiem, być szczerym, nie kłamać. Jeśli nie czuję powołania do pisania muzyki religijnej, to nie powinienem tego robić, bo wtedy powstają kicze, utwory nieszczere, nieprawdziwe. Muszę powiedzieć, że ja się nie uważam za kompozytora religijnego. Utworów takich mam niewiele. Wszystkie one powstały z jakiejś konkretnej inspiracji. Mój Angelus jest wynikiem mojego pobytu w czasie stanu wojennego na Jasnej Górze. Zainspirował mnie różaniec, który odmawiany w tej szczególnej kaplicy do Matki Bożej wspólnie, zbiorowo, miał dla mnie także walor czysto brzmieniowy, muzyczny. To grafomani zasłaniają się inspiracjami, że piszą dla narodu, dla Boga, dla Polski, że w związku z tym nie podlegają krytyce, bo takie są ich intencje i tak dalej. Nie. Wszystkie utwory religijne podlegają, moim zdaniem, takiej samej krytyce, jak wszystkie inne, krytyce czysto muzycznej. Najpierw jest natchnienie, emocja, inspiracja. Analizy są potem. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART