opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




1 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

24 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Racine i Rossini i co z tego wynikło?

Gioacchino Rossini, decydując się na skomponowanie operowej adaptacji Andromachy Jana Chrzciciela Racine'a, poszukiwał muzycznego ekwiwalentu dla jej podniosłej retoryki. Odnalazł go w deklamacyjnym stylu klasycystycznych kompozytorów: Christopha Willibalda Glucka, Luigiego Cherubiniego i Gaspare Spontiniego.

 

Filharmonia Krakowska 171

 

Zarazem, szczególnie w drugim akcie, zapowiada pojawienie się Richarda Wagnera, odchodząc od zamkniętych numerów na rzecz podziału na większe sceny (w pierwszym akcie wprowadza aż dwa concertata), w których dominuje melodyczny recytatyw.

 

Filharmonia Krakowska 166

 

Oryginalna jest już sama uwertura, w której przebieg włączony zostaje męski chór lamentujący nad upadkiem Troi: Troja! Qual fosti un di. Tak powstała Hermiona była jednocześnie i archaiczna i nowatorska. Być może stało się to powodem jej chłodnego przyjęcia przez neapolitańską publiczność w 1819 roku i popadnięcia w półtorawieczne zapomnienie, choć sam Rossini bardzo cenił jej partyturę. Również w odniesieniu do tej opery zastosować można powiedzenie, że do jej wystawienia niewiele potrzeba, jedynie trzech pierwszorzędnych tenorów, sopranu i kontraltu. Jak zatem było 10 lipca na zakończenie IV Festiwalu Rossiniowskiego w Krakowie? Serena Farnocchia i Aurora Faggioli, odtwórczynie głównych partii kobiecych: Hermiony i Andromachy, nie wyróżniały się szczególnymi walorami wokalnymi czy interpretacyjnymi, skupiając się nade wszystko na wiernym oddaniu tekstu muzycznego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART