opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

102 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Budowanie dobra – rozmowa Andrzeja Szypuły z Wojciechem Kilarem

Ale są inni kompozytorzy, którzy są bardziej jakby światowi, uniwersalni. Chociażby muzyka naszego przyjaciela, wspaniała muzyka Krzysztofa Pendereckiego. U niego nie ma w ogóle jakby korzystania z elementów ludowych. Natomiast pisze on dużo utworów religijnych, które ja nazwałem utworami ekumenicznymi. To są jakby utwory uniwersalne, chrześcijańskie. Zaś muzyka Henryka Mikołaja czy moja jest jakby muzyką bardziej katolicką, z jej kultem maryjnym. Gdzieś tam ona płynie z tego źródła, gdzie są polskie pieśni kościelne, stara polska muzyka religijna, zwłaszcza Karol Szymanowski, jego Stabat Mater, Litania do Marii Panny. Natomiast jeśli chodzi o korzenie ludowe, że to jest polska muzyka, że jako Polak sięgam do tego źródła… U mnie to nie jest to, co niegdyś nazywano chłopomanią, choć moje korzenie są, powiedziałbym, raczej wiejskie. Ja formalnie jestem inteligentem. Moja matka była aktorką, mój ojciec lekarzem.

 

Mikolaj Gorecki 125-141

 

Czyli ja w czterdziestym którymś roku musiałbym wpisać pochodzenie inteligenckie. Ale gdybym ja musiał wpisać tak szczerze swoje pochodzenie, to wpisałbym pochodzenie chłopskie. Bo to są moje prawdziwe korzenie. Zarówno mojej matki, jak i mojego ojca, troszkę tego bogatszego chłopa. Ojciec był kułakiem, jak to się po wojnie mówiło, także dziadek. Poza tym wszystkim innym, to jest atrakcyjność naszej polskiej muzyki. Ja sięgam do tej muzyki ludowej, właśnie góralskiej. Jest ona nieprawdopodobnie atrakcyjna dźwiękowo, w sensie szaty instrumentalnej. Nie tylko chodzi tu o samą muzyczną treść, same nuty, ale o zespół. Nie chcę się tutaj powoływać na jakieś wzniosłe, patriotyczne, narodowe inspiracje. Te „dźwiękowe” są dla muzyka fascynujące. Moja Orawa to jest właściwie jakby taka zwielokrotniona kapela góralska. W Krzesanym też są takie fragmenty. Oczywiście, to nie jest już tak surowe, nieociosane. Tej prawdziwości, autentyczności nikt nie prześcignie. To nie jest do podrobienia. Natomiast jest to źródło inspiracji i w wydaniu moim ta muzyka góralska jest obciążona całą wielką tradycją tej muzyki, w której ja się wychowałem i żyję, czyli jakby przejściem – nie chcę powiedzieć, w wyższe regiony – to są dwie zupełnie inne rzeczy. Po wykonaniu Krzesanego w Teatre de Champs-Elyseé w Paryżu, gdzie przecież wykonano po raz pierwszy Święto wiosny Strawińskiego, byłem bardzo wzruszony. Po kilkudziesięciu latach nagle mój Krzesany w tej samej sali… To są momenty, że człowiek myśli – no, jakoś Bóg się do ciebie uśmiechnął. Ludzie podchodzili do mnie i mówili, że to jest manifest wolności. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART