opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 wrzesień 2022       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

23 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Budowanie dobra – rozmowa Andrzeja Szypuły z Wojciechem Kilarem

No i znowu zobaczyłem żywego kompozytora muzyki poważnej. Potem był zorganizowany konkurs młodych talentów, gdzie grałem I część Sonaty Waldsteinowskiej Beethovena i jakieś swoje maleńkie utworki.  Jurorem tego konkursu był nie kto inny, jak właśnie Zygmunt Mycielski. I znowu wspaniały kontakt z wielką, wybitną postacią życia muzycznego. No i tak powoli zaczynały się decydować moje losy. Potem prof. Mirski przekazał mnie swojej uczennicy, nieżyjącej już pani prof. Marii Bilińskiej-Riegerowej, pianistce. Gdy wspominam ten czas, kiedy prof. Mirski dał mi do grania wymienione wcześniej utwory współczesne, to właściwie mogę powiedzieć, że do dziś nic się nie zmieniło. Ciągle żyję w tym kręgu.

 

Zygmunt Mycielski 228-49

 

Ciągle mam ten kult impresjonistów. Ciągle, kiedy pytają mnie o ulubionych kompozytorów, mówię oczywiście, Mozart, to jest coś boskiego zupełnie, potem Debussy, Ravel. Mazurek Szymanowskiego, zakorzenienie w tradycji, góralszczyzna, wszystkie moje te utwory dzisiejsze, Krzesany, Kościelec, Orawa, Siwa mgła, to gdzieś to się tam zaczęło, wtedy, w tym momencie, kiedy właśnie w tejże szkole rzeszowskiej dostałem do grania Mazurka Szymanowskiego i Taniec ognia de Falli. Ta żywiołowość, motoryczność, agresywność… Mnie się wydaje, że moja muzyka jest taka, jak ona w tym właśnie 1946 czy 1947 roku się w Rzeszowie zapoczątkowała. To jest jakieś zupełnie niezwykłe. To, że ja jestem taki, jaki jestem dzisiaj, to taki już byłem wtedy w Rzeszowie.

 

Jak to się dzieje, że Pańska muzyka jest tak bardzo polska w swym kształcie, wyrazie artystycznym, która przecież nie jest, najogólniej biorąc, zapożyczeniem z elementów folkloru, nie jest bezpośrednim czerpaniem z motywów muzyki ludowej, a jednak w swym nastroju, wyrazie jest tak bliska polskiemu odczuwaniu, przy tym jest znana i ceniona w Europie i świecie.

– No cóż, trudno mi na to pytanie odpowiedzieć. Mówiąc, że muzyka polska jest taka, jaka jest, że jest świetna, wspaniała, znana w świecie, to troszkę ryzykuję, bo tym samym jakby i siebie chwalę. Skoro kompozytorzy polscy są świetni, to znaczy, że i ja jestem trochę dobry. Ale myślę, że zaletą naszej polskiej szkoły kompozytorskiej jest to, że jest ona tak niesłychanie różnorodna i że tacy kompozytorzy, jak moja skromna osoba czy mój kolega mieszkający po drugiej stronie ulicy – Henryk Mikołaj Górecki, jesteśmy bardzo mocno związani z polską tradycją religijną, katolicką, z muzyką ludową, z korzeniami, z polskością. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART