opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

65 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Opery z filmów

W przeszłości opery dyskontowały popularność powieści i sztuk teatralnych, adaptując je na swoje potrzeby, a co za tym idzie czerpiąc z nich wątki fabularne do swych librett, a od końca XIX wieku wykorzystywano te drugie bezpośrednio, dokonując jedynie niezbędnych skrótów, co zapoczątkowało tzw. opery literackie (np. Salome Oscara Wilde’a w operze Richarda Straussa, Peleas i Melizanda Maurice'a Maeterlincka i Claude'a Debussyego czy Czarna maska Gerharda Hauptmanna i Krzysztofa Pendereckiego). Wraz z wynalazkiem kinematografu, który wkrótce znalazł również zastosowanie artystyczne, funkcje te przejął film, przenosząc na ekran utwory literackie, z czasem adaptując też i same opery.

 

Brief Encounter

 

Od jakiegoś czasu role jakby się odwracają. Filmowe fabuły dają początek powstającym na ich podstawie powieściom i dramatom (np. Układ Elii Kazana, Opętanie Luchino Viscontiego, Życiorys Krzysztofa Kieślowskiego, utwory Woody Allena), a w operach „ogląda się” filmy poprzez nakładanie odniesień do nich na pierwotną akcję (Don Giovanni Mozarta rozegrany przez Michała Znanieckiego w Operze Krakowskiej w scenerii i w kostiumach z Osiem i pół Felliniego czy Tamerlan Haendla w inscenizacji Davide’a Livermore’a w mediolańskiej La Scali w realiach Doktora Żywago Davida Leana). Na podstawie scenariusza do niedoszłego filmu Andrieja Tarkowskiego Hoffmanniana powstała opera Hanny Kulenty. Kierunek ten do pewnego stopnia zapoczątkowała Pasażerka Mojsieja Wajnberga, oparta na książce Zofii Posmysz, ale jej tematykę kompozytor poznał i zainteresował się nią za pośrednictwem niedokończonej wskutek tragicznej śmierci reżysera ekranizacji Andrzeja Munka, zaprezentowanej dla moskiewskich środowisk twórczych na specjalnie zorganizowanym dla nich pokazie. Pierwsza z filmowych oper – Spotkanie (Brief Encounter) André Previna – nawiązuje do najstarszego pierwowzoru ekranowego, a mianowicie powojennego Spotkania (1945) przywołanego już Davida Leana, w którym w charakterze oprawy muzycznej wykorzystano utwory Siergieja Rachmaninowa. Libretto Johna Cairda wykorzystuje zarówno filmowy scenariusz, jak i sztukę teatralną Noëla Cowarda Martwa natura (Still Life), która go poprzedziła. Mężatka Laura Jesson, co tydzień wyprawiająca się do fikcyjnego Milford na zakupy i do kina, w dworcowym bufecie przypadkowo poznaje żonatego lekarza Aleca Harveya, dojeżdżającego do pracy w miejscowym szpitalu. Zaczynają się odtąd regularnie spotykać, dopóki nie wytropi ich przyjaciółka kobiety – Dolly Messiter – zakłócająca również ostatnie spotkanie niedoszłych kochanków, którzy postanowili się rozstać.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART