opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Papiez 131-80.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

47 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Muzyczne silva rerum

Dzisiaj w Krakowie, a w niedzielę w Warszawie w ramach XXVI Festiwalu Beethovenowskiego filharmonicy krakowscy dają koncerty o programie odzwierciedlającym eklektyzm formuły wspomnianej imprezy, dla której zostały przeznaczone. W Preludiach op. 51 Ferenca (Franza) Liszta, trzecim poemacie symfonicznym S. 97, zabrakło mi wyrazistszego zarysowania linii narracyjnej jak przystało na ten gatunek muzyczny. W snutej przez kompozytora programowej opowieści, choć luźno związanej ze słownym komentarzem, powraca unisonowy motyw przewodni, wędrujący poprzez sekcje instrumentalne.

 

Filharmonia Krakowska 140

 

Przy ekspozycji przez blachę zabrzmiał nieco hałaśliwie, a trafiwszy do smyczków, zwłaszcza w skrzypcach, kłuł w uszy szklistym dźwiękiem. Radziłbym zatem wyrównać i stonować dynamikę, co przysłużyłoby się ogólnemu wrażeniu. Szklisty dźwięk skrzypiec powrócił w Symfonii koncertującej op. 60 Karola Szymanowskiego, kiedy role odwracają się względem ekspozycji i to wspomniane instrumenty intonują główny temat przy akompaniamencie solisty. Początkowo orkiestra realizowała partyturę w pewnym przybliżeniu pod względem rytmicznej precyzji wejść oraz intonacji. Muzycy w pełni odnaleźli się dopiero w ustępach o zagęszczonej fakturze, a w tych bardziej skameralizowanych wyróżniało się z kolei solo skrzypcowe Pawła Wajraka. Skądinąd utwór stanowi sztukę kamuflażu. Pisany był przez kompozytora z myślą o sobie i możliwości zarobku w trudnej sytuacji finansowej.

 

Filharmonia Krakowska 141

 

Nie będąc najbardziej biegłym pianistą, stworzył zarazem pozory brawurowej wirtuozerii. Znaczną muzykalnością odznaczało się wykonanie drugiej części – Andante molto sostenuto – między innymi w dialogu solisty Tymoteusza Biesa z flecistką Natalią Jarząbek, przywołującą główny temat kompozycji. Umiejętnie przeprowadzonym crescendem odznaczało się przejście do ronda Allegra non troppo, agitato ed ansioso, przy czym zastosowałbym ten zwrot dynamiczny także przy nawrocie refrenu. Na bis pianista zagrał Impromptu Ges-dur op. 90 nr 3 (D. 899), w którego identyfikacji dopomogli mi Szymon Nehring i Anna Woźniakowska.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART