GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSemenem Hułak-Artemowśky, kozak na włoskich scenach operowych
Strona 1 z 7
Przed Semenem Hułak-Artemowśkym i Mykołą Łysenką twórczość ukraińskich, lub pochodzących z Ukrainy kompozytorów operowych, działających głównie na dworze w Petersburgu, siłą rzeczy należała do historii muzyki rosyjskiej.
Dotyczy to w równej mierze Maksima Berezowskiego (1745-1779), przez pewien czas przebywającego we Włoszech1 (głównie w Bolonii), gdzie skomponował zachowaną we fragmentach operę Domofont, wystawioną z sukcesem w 1773 roku w Livorno, jak i sławnego Dmitrija Bortnianskiego (1751-1828), autora licznych oper włoskich, pisanych i wystawianych w tym kraju (m.in. w Wenecji), oraz francuskich, powstających dla sceny carskiej. Z okresu jego pobytu we Włoszech pochodzi Alcyd, skomponowany do libretta Pietra Metastasia, a wystawiony w Wenecji w 1778 roku. Jest to alegoryczna opera, której akcja stanowi rodzaj psychomachii przebranej w mitologiczny kostium, w której o względy tytułowego bohatera rywalizują boginie Przyjemności – Edonida oraz Przyzwoitości – Areta. Składa się ona z numerów wokalnych: arii, w tym furore, czyli gniewu, oraz chórów, jak i instrumentalnych: uwertury oraz ustępów baletowych.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |