GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSemenem Hułak-Artemowśky, kozak na włoskich scenach operowych
Strona 2 z 7
Z kolei napisany dla teatru pałacowego Pawła I w Gatczynie Sokół (prapremiera 11 października 1786) reprezentuje gatunek francuskiej opéra comique (libretto F. H. Lafermièra według dziewiątej noweli z piątego dnia „Dekamerona” Giovanniego Boccaccia), składając się z muzycznych numerów (arie, duety, tercety, ansamble i chór) oraz mówionych dialogów. Tytułowy sokół jest dumą głównego bohatera – Federica.
Adorowana przezeń wdowa Elwira w końcu przybywa do jego posiadłości, prosząc o podarowanie dla jej chorego syna ptaka gospodarza, ale, jak się okazuje, podano go już jako… główne danie urządzonej na jej cześć uczty (sic!). Mimo to wszystko kończy się pomyślnie i para zawiera małżeństwo, podobnie jak towarzyszący im służący – Pedrillo i Marina. Obaj urodzili się w Głuchowie, gdzie od 1740 roku działała słynna szkoła śpiewaków cerkiewnych (drugi zasłynął również jako autor kunsztownych, wielogłosowych koncertów chóralnych, formy liturgicznej muzyki). Podobnie rzecz się miała z zaledwie luźno zainspirowanym przez ukraińską tematykę wodewilem Kozak wierszokleta (Kozak stichotworiec), napisanym w 1812 przez księcia Aleksandra Szachowskiego (1777-1846)2, z muzyką skomponowaną przez osiadłego w Petersburgu włoskiego dyrygenta Catterino Cavosa (1776-1840).
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |