opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




1 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

56 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Portugalsko-polskie granie

Pierwszy krakowski koncert (23 października) założonej w 1992 roku Miejskiej Orkiestry z Lizbony (Orquestra Metropolitana de Lisboa – w mieście tym działa jeszcze o 30 lat starsza Orkiestra Fundacji Gulbenkian oraz o rok młodsza Portugalska Orkiestra Symfoniczna) w całości wypełniła muzyka polska. Prowadzący go Sebastian Perłowski postawił na wyostrzenie kontrastów zawartych w muzycznej narracji Moniuszkowskiej Bajki, zarówno w odniesieniu do dynamiki, jak i temp, z wyraziście zaznaczonym ritardandem pod jej koniec.

 

Filharmonia Krakowska 91

 

Dzięki temu jej ukryte treści programowe przemówiły z jeszcze większym oddziaływaniem. Na odnotowanie zasługuje ponadto szlachetny dźwięk z jakim portugalscy muzycy zagrali swoje sola: klarnetowe i fletowe. Baryton Wiktor Jankowśky najlepiej odnalazł się w ariach z oper Karola Kurpińskiego i Franciszka Mireckiego. Temu pierwszemu zarzucano, że ulegał włoskim wpływom, ale Jadwiga, królowa polska wolna jest od obcych naleciałości i w znacznym stopniu reprezentuje rodzący się kierunek narodowy. 

 

Filharmonia Krakowska 92

 

Usłyszeliśmy z niej arię Jagiełły z dyskretnym koloryzowaniem linii melodycznej wokalizami w środkowym ustępie. O wiele więcej tego rodzaju efektów (w kadencji kawatyny oraz w popisowej cabaletcie) występuje w utrzymanej w prawdziwie włoskim stylu, a konkretnie Belliniego, arii Arcykapłana z ostatniej, napisanej na dwa lata przed śmiercią opery Franciszka Mireckiego Rymund, książę litewski (1860), w innych źródłach występującej pod tytułem Rymund mnich. Głos ukraińskiego śpiewaka najpełniej otwierał się w dynamice forte, kiedy wraz z mocą nabierał również większego nasycenia barwowego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART