opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

27 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Portugalsko-polskie granie

Takie jednak były czasy. Skądinąd, toutes proportions gardées, dużo wcześniej „il caro Sassone” czyli Haendel, podczas rzymskiego pobytu przyswoił sobie zasady włoskich kantat i oratoriów. Z kolei włoskie opery pisał w Londynie, a potem czynili tak Gluck, Mozart czy chorwacki kompozytor narodowy Ivan Zajc w początkowym okresie twórczości. W grze orkiestry przeszkadzała mi jej nadmierna dynamika jak na ten utwór zakrojony stosunkowo na skromną skalę. O prawdziwie belcantowym zacięciu można natomiast mówić w odniesieniu do Koncertu klarnetowego B-dur tego autora.

 

Filharmonia Krakowska 95

 

Quasi wokalna jest sama artykulacja, a figuracje solowego instrumentu wykazują podobieństwa z techniką koloraturową. Nuno Silva dołożył wszelkich starań, by wydobyć całą urodę tej kompozycji. Operował szeroką paletą środków wyrazu, obejmującą wielość odcieni dynamicznych, kontrastowanie przebiegu poprzez dobór zróżnicowanych efektów agogicznych, wreszcie staranne kształtowanie samej frazy w ustępach bardziej lirycznej natury. Z tego niewątpliwie arcydzieła gatunku zachowało się, niestety, wyłącznie Allegro.

 

Filharmonia Krakowska 96

 

Podejmowane są, co prawda, próby uzupełnienia brakujących ogniw w oparciu o inne utwory tego kompozytora (Lento Bitwy pod Możajskiem oraz Polonez Witaj, królu). I to ze strony cudzoziemców, ostatnio Sebastiana Gottschicka. Są to jednak protezy, tak że na razie wolę słuchać tego utworu w zdekompletowanej postaci, w oczekiwaniu na cud odnalezienia w jakimś archiwum kopii partytury lub co najmniej głosów, w oparciu o które można by ją zrekonstruować. W niebogatej literaturze na ten instrument, dzieło Kurpińskiego śmiało może stanąć w jednym rzędzie z kompozycjami Mozarta, Webera, Magnusa Lindgrena czy Marcela Chyrzyńskiego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART