GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościInspiracje z Kosmosu
Strona 6 z 6
Zupełnie odmiennie ułożyli ranking zaproszeni do konkursu sędziowie, wśród których był m.in. dyrygent koncertu Szymon Bywalec, a także dyrektorka Filharmonii Szczecińskiej Dorota Serwa, czy kompozytor Miłosz Bembinow, wiceprezes ZAiKS-u i pomysłodawca konkursu. Według ich decyzji pierwszą nagrodę i 40 tys. zł otrzymał Tomas Peire-Serrate za Zorzę polarną, druga nagroda przypadła Koreańczykowi Jin Seok Choi, trzecimi podzielili się Claudio Passilongo i Tomasz Szczepanik zaś Andrzej Szachowski i Adam Porębski uzyskali tylko tytuły finalistów. Oba rankingi były więc niemalże swymi lustrzanymi odbiciami, co powinno dać do myślenia badaczom percepcji muzyki współczesnej i „nowoczesnej”.
Podsumowując wrażenia jakie przyniósł konkurs trzeba zauważyć, że żaden z zaprezentowanych utworów nie przyniósł jakiegoś olśnienia i nie wyłamał się z obowiązującego w nowej muzyce mainstreamu, choć tych szkół i sposobów komponowania jest co najmniej cztery. Rzemiosło kompozytorskie było wykorzystywane w stopniu dobrym lub nawet bardzo dobrym, ale do dzieła wybitnego jeszcze wciąż daleko. Słuchacz odbierający nową muzykę po raz pierwszy jest w stanie prześlizgnąć się tylko po powierzchni. Być może przy ponownym słuchaniu dostrzegłby jakieś elementy specyficzne, bardziej zagadkowe a przez to interesujące. Efekty głosowania słuchaczy typujących najlepszy ich zdaniem utwór tego w zasadzie dowodziły. „Wygrała” kompozycja najbardziej wyrazista, „filmowa” i zrozumiała przy pierwszym podejściu. Członkowie jury mieli lepszą sytuację, mogli się zapoznać z muzyką przed jej wysłuchaniem. Co do wykonania orkiestrowego, trudno mu coś zarzucić, muzycy starali się wykonać wszystko co zostało zawarte w partyturze, choć w zasadzie nie można mieć pewności, bo realizatorom przekazu obrazu nie przyszło do głowy, by taką partyturę choć przez chwilę pokazać internetowej publiczności. Biorąc pod uwagę te wszystkie czynniki należy uznać pomysł zorganizowania konkursu i sposób jego rozstrzygnięcia za wyborny i kształcący dla wszystkich. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |