GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościInspiracje z Kosmosu
Strona 5 z 6
W odbiorze był to utwór stanowiący jakby kontynuację poprzedniego, nie tylko z uwagi na podniebną inspirację, ale także używane środki, dalekie echa korzystania z harmonii, przynoszących podobne struktury instrumentalne i dźwiękowe. Mniej się tutaj „działo” niż u poprzednika, narracja była bardziej wyrównania, ale nawet pierwsze dźwięki utworu pochodziły z tej samej szkoły.
Chodzi od dwa tony sekundy małej. U Andrzeja Szachowskiego była to zawodząca sekunda do dołu, zupełnie jak płacz Jurodiwego z opery Borys Godunow Musorgskiego. W Borealisie mieliśmy sekundę małą do góry, co już z płaczem się nie kojarzyło. Były też powtarzające się czterodźwiękowe struktury (gama do dołu), a ogólne skojarzenia z Holstem też można by tu zauważyć. Jaką hierarchię zastosować wobec sześciu przykładów rozwiązania zadania kompozytorskiego?
Z pewnością inne kryteria w układaniu rankingu zostały użyte przez gremium oficjalnych jurorów, inne natomiast przez słuchaczy, choć tutaj wynik pokrył się z utworem wytypowanym przez muzyków orkiestrowych. Na tej nieoficjalnej liście rankingowej zwyciężył „kosmiczny” Andrzej Szachowski. Głosowało na niego 24 proc. odbiorców słuchających koncertu w Internecie. 20 proc. przypadło kompozycji Claudio Passilongo Symphonic Dystopia, 19 proc. Tomaszowi Szczepanikowi z jego Rumori, 16 proc. otrzymał Tomas Peire-Serrate, 14 proc. Adam Porębski a tylko 7 proc. Wschód słońca nad Buddyjską Świątynią skomponowany przez Jin Seok Choi. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |