GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościInspiracje z Kosmosu
Strona 2 z 6
Przejdźmy do opisu poszczególnych kompozycji zdając sobie sprawę, że słowa nie są w stanie oddać specyfiki dzieła muzycznego, jego urody, stylu, mogą się jedynie prześliznąć po powierzchni i wyodrębnić co najwyżej zauważalne szczegóły, oczywiście nie wszystkie. Wieczór zaczął się od utworu Polaka Adama Porębskiego zatytułowanego Iluzje. Kompozytor w krótkich słowach zapowiedział tę muzykę zwracając uwagę na kwestię wizualną.
To był taki niewinny chwyt parateatralny wykorzystywany niegdyś w spektaklach Bogusława Schaeffera. Muzyk opuszcza smyczek na strunę i spodziewamy się, że instrument zagra, wyda jakiś dźwięk, a dźwięku nie ma. Takie iluzje akustyczno-wizualne pojawiły się na samym początku. Więcej było tu ciszy niż dźwięków – głównie uderzeń w perkusję. Po jakimś czasie pomysł robienia „teatru” instrumentalnego został zarzucony i usłyszeliśmy stojące bloki dźwiękowe, coś jak w utworach Edgara Varese’a, różne glissanda puzonów, wiolonczel, stukanie w pudła rezonansowe i inne nietypowe sposoby intonacji. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |