opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

52 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Inspiracje z Kosmosu

Sześć prawykonań nowych utworów wypełniło finał I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza. Na kanale YouTube Filharmonii Szczecińskiej „cały świat”, czyli w porywach kilkaset osób, mógł wysłuchać na żywo muzykę trzech kompozytorów polskich, oraz jednego Włocha, jednego Hiszpana i jednego Południowego Koreańczyka. Jurorzy pod przewodnictwem kompozytora prof. Marcina Błażewicza musieli wcześniej odrzucić ogromną ilość nadesłanych kompozycji (170 utworów), aby wyłonić garstkę finalistów. Ale i tak koncert finałowy był dosyć długi. Nie wprowadzano ograniczeń wiekowych. Warunkiem uczestnictwa było napisanie utworu na orkiestrę symfoniczną trwającego od 9 do 12 minut.

 

Filharmonia Szczecinska 1

 

Niektórzy z finałowej szóstki przysłali chyba trochę więcej muzyki, albo utwory robiły tylko takie wrażenie, tj. były monotonne i dłużyły się. Na początku dokonano losowania kolejności prezentowanych dzieł orkiestrowych. Ta kolejność była ważna, bo później miało się odbyć głosowanie na najlepszy utwór opatrzony odpowiednim numerem. A właściwie przeprowadzono aż trzy głosowania: jury zaproszonego do konkursu, muzyków orkiestry Filharmonii Szczecińskiej oraz słuchaczy, którzy przysyłali swoje typy SMS-ami albo przez łącza internetowe. Wybory były skrajnie różne. To co nagrodziło jury zostało prawie pominięte w odbiorze publiczności i zespołu orkiestrowego. I odwrotnie. To dobrze, bo każdy z młodych najczęściej twórców mógł mieć choć trochę satysfakcji. A poza tym te decyzje o charakterze wartościującym obnażają poważny problem jakim jest ocena muzyki, której nigdy nie słyszeliśmy, która jest całkiem nowa, nierzadko hermetyczna, trudno przystępna w odbiorze. Kryteria mogą być rozmaite, estetyczne, techniczno-konstrukcyjne, narracyjne, odnoszące się do samej idei kompozycji, inspiracji czy wreszcie jakichś asocjacji, luźnych skojarzeń i przynależności do odpowiedniego nurtu. Z jednej strony wiadomo, że w muzyce praktycznie wszystko już było i bardzo trudno wybić się na jakąś oryginalność, z drugiej mając tak ogromny aparat wykonawczy do dyspozycji kompozytor staje przed pokaźną liczbą pomysłów, którymi można obdzielić wedle uznania poszczególnych muzyków, całe grupy instrumentów wypełniając czas według jakiegoś planu lub wzoru.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART