opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

68 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Inspiracje z Kosmosu

Jak sama nazwa wskazuje zawierał on głównie szumy, hałasy, brzęczenia (jakby much) i inny zgiełk, czyli należała do nurtu sonorystycznego. Wysokości dźwięków nie miały tutaj żadnego znaczenia, poszczególne bloki przedzielały gwałtowne interwencje perkusji. W końcu pojawiły się trochę obsesyjnie wstępujące pochody dźwiękowe, charakterystyczne także dla nurtu repetytywnego. Wszystko wydawało się w sumie dosyć spójne wyrazowo, ale jednak nieco nużące. Czwartą kompozycją był koreański Wschód słońca obserwowany ze stojącej na wzgórzu świątyni – tak opisał swe inspiracje Jin Seok Choi autor Sunrise in Hyangil Am.

 

Filharmonia Szczecinska 5

 

W warstwie melodycznej można było się doszukiwać odgłosów Dalekiego Wschodu, ale jednak więcej było w utworze europejskiej kuchni kompozytorskiej – twórca robi doktorat w Manchesterze. Zapowiedział na wstępie dwa muzyczne żywioły – liryczne melodie grane na rożku angielskim i szybkie rytmy – to drugie być może ginęło gdzieś w migotliwym akompaniamencie orkiestrowym. Pewna surowość brzmieniowa poszczególnych fraz muzycznych, np. unisonowe pochody smyczków czy blachy, przypominały orkiestrację utworów Leoša Janáčka. Kompozycja robiła wrażenie przemyślanej i wykazywała dużą sprawność w dobieraniu efektów orkiestrowych. Teraz nadszedł czas na kolejną kompozycję odwołującą się do „sfery niebieskiej”. Chodziło, jak wyjaśnił twórca – Andrzej Szachowski – o jakąś konstelację o nazwie Ślimak w gwiazdozbiorze Wodnika. Tytuł Helix Nebula wymagał więc dodatkowego wytłumaczenia. Zaczęło się wręcz postromantycznie kantylenowym duetem altówki i wiolonczeli. Pojawiły się też elementy klasycznej harmonii i pracy motywicznej, co prawda zredukowanej do czterech wznoszących się dźwięków gamy. Po chwili zauważyliśmy nieco „filmowy marsz” grany na jednym tylko dźwięku, ale w bogatej oprawie orkiestrowej. Tu pojawiło się nieodparte skojarzenie z cyklem Gustava Holsta, zwłaszcza z Marsem. Było to nieco mniej różnicowane narracyjnie. Natomiast utwór kończył się  dosyć konwencjonalną kodą graną dwa razy szybciej, na przemian tutti i piccolo solo. Ostatnia propozycja muzyczna należąca do Tomasa Peire-Serrate, Hiszpana z Barcelony, ale mieszkającego w USA, nosiła znów kosmiczną nazwę Borealis, czyli Zorza polarna.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART