GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDziwne koleje losu polskich oper współczesnych (3)
Strona 1 z 9
Światowa premiera trzeciej opery Pendereckiego, jednoaktowej Czarnej Maski, opartej na sztuce Gerharta Hauptmanna z 1928 roku, była punktem kulminacyjnym Festiwalu w Salzburgu. Historię piętnastu osób zgromadzonych w mieszczańskim salonie niemieckiego burmistrza Silvanusa Schullera, przytłaczają tajemnice przeszłości i groźba nieuchronnej i istotnie dokonanej w finale zagłady.
Można to określić jako: metaforyczną wizję danse macabre – współczesnego tańca śmierci. Jej prapremiera 15 sierpnia 1986 roku w Kleines Festspielhaus w Salzburgu została entuzjastycznie przyjęta przez publiczność. Przedstawienie wyreżyserował Harry Kupfer, scenografia była dziełem Hansa Schavernocha, dyrygował Woldemar Nelsson. Po czterech spektaklach w Salzburgu inscenizację przeniesiono do Wiener Staatsoper w koprodukcji, z którą została zrealizowana. W Wiedniu odbyły się trzy kolejne przedstawienia. W obu przedstawieniach partię Benigny śpiewała Josephine Barstow, Dagi – Jolanta Radek. Polska premiera Czarnej maski, w oryginalnej wersji językowej, miała miejsce 25 października 1987 roku na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu, pamiętną kreację Benigny stworzyła w tym spektaklu Ewa Werka. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |