GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWolna jak nigdy „Carmen” w Opéra de Lyon
Strona 1 z 6
Jak powszechnie wiadomo inspiracją do powstania opery Carmen Georges’a Bizeta była nowela Prospera Mériméego, na podstawie której Henri Meilhac i Ludovic Halévy napisali libretto. Przedstawili w nim Hiszpanię bardziej fantastyczną i zabarwioną pocztówkową malowniczością niż rzeczywistą, ale przecież taka wówczas panowała moda. Bizet był pod dużym wrażeniem historii tej pełnej namiętności miłości i słusznie dojrzał w niej okazję pokazania swego talentu w zakresie umiejętności nasycania muzyki ekspresyjną siłą, zmienną i atrakcyjną kolorystyką, porywającymi rytmami.
Jego dzieło przyjęło formę opéra-comique, ale przecież chodzi tutaj właśnie wyłącznie o formę, przeplatającą śpiew z deklamacją, a nie o ogólny ton narracji dramaturgicznej, która – niezależnie od lżejszych gatunkowo epizodów – posiada głęboko dramatyczną wymowę. Wszakże nie zapominamy, że w finale Don José morduje swoją usidlającą mężczyzn nieprzeciętnym temperamentem i niestałą w uczuciach wybrankę. Dziś Carmen należy do najczęściej pojawiających się na scenie pozycji repertuaru sztuki lirycznej i wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. Szkopuł tkwi jednak w tym, że ta częstotliwość umieszczania jej w programie doprowadziła do ustalenia się pewnego rodzaju schematu inscenizacyjnego, który powoduje, że na ogół oglądamy tę operę w bardzo podobnej i przeważnie banalnej oprawie scenicznej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |