opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




6 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

20 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Netrebko w krainie marionetek

W kolejnej retransmisji operowej Multikina zobaczyliśmy i usłyszeliśmy inscenizację Verdiowskiego Trubadura ze Staatsoper Berlin w zjawiskowej obsadzie śpiewaków z 2013 roku. Nawet angielskie napisy nie pomogły w  zrozumieniu do końca o co w tej tragedii chodziło i pomny absurdalności całego libretta inscenizator w osobie reżysera i scenografa Philipp Stölzl poradził sobie z tym problemem w sposób oryginalny. Przeniósł całą akcję niby do XVIII-wiecznej Hiszpanii, ale nie historycznej, lecz baśniowej, w której żyją marionetki. Ich krwawe przygody musiały być absurdalne, może jeszcze bardziej niż oryginalna historia, do której Giuseppe Verdi napisał swoją melodyjną i genialną muzykę. Widz bawi się więc kolorowymi strojami i przedziwnym, lalkowym makijażem postaci, podziwia rozwichrzone fryzury Manrica i Azuceny, śmieje się, że gdy Leonora w połowie III aktu popełnia samobójstwo z miłości, a potem jeszcze śpiewa przez cały IV akt i dopiero na jego końcu umiera.

Trubadur,Berlin

Prócz fantastycznych kostiumów i surrealizmu w prowadzeniu akcji podziwiamy niezwykle prostą i jakby niechlujną  dekorację, która nie zmienia się przez całą operę, ale dzięki rzucanym na nią obrazom przeistacza się w różne krajobrazy, niby Szuflandia z filmu Kingsajz Juliusza Machulskiego. Ze ściany wysuwają się liczne szuflady, widzimy też jakby na zapleczu tej bajkowej krainy sfilmowane sceny alegoryczne z udziałem glównych bohaterów, czasem leje się krew, albo pojawiają też dzikie zwierzęta, ludzie tańczą, albo wskutek wystrzałów armatnich burzą się ściany. Najzabawniejsza jest właśnie taka scena, gdy armata strzela w stronę widowni a pociski trafiają w mur za nią i tam obserwujemy zniszczenia. Sfera wizualna zasadniczo łagodzi niedorzeczności fabuły, natomiast sfera muzyczna, pod kierunkiem doskonałego w swym fachu Daniela Barenboima, przynosi słuchaczom prawdziwą ucztę estetetyczną. Anna Netrebko jest w znakomitej formie wokalnej i śpiewa bosko, co oczywiście publiczność punktuje mocnymi brawami. Gwiazdor opery światowej Placido Domingo odmłodzony wizualnie występuje w barytonowej roli Hrabiego di Luna. Swoim dobrym głosem tenorowym i mimo dosyć pospolitej aparycji usiłuje im  dorównać trubadur Manrico w osobie Gastona Rivero. Groteskowo wymalowana, i tak samo się zachowująca jest Cyganka Azucena, dzieło znakomicie śpiewającej Mariny Prudenskoj. Nawet powiernica Leonory – Anna Lapkovskaja i powiernik di Luny Ferrando – Adrian Sampetrean – to śpiewacy wysokiej klasy. Chór opery berlińskiej lepiej brzmi w swym męskim wydaniu, niż wtedy gdy dołączają kobiety, ale niewielkie braki skutecznie eliminują fantazyjnie ułożone sceny zbiorowe. Widać najwyraźniej, że mimo krwawej i tragicznej fabuły wykonawcy i realizatorzy potrafili puścić oko do publiczności, jakby mówiąc – nie przejmujcie się tym całym szaleństwem na scenie, słuchajcie muzyki.

                                                                                     Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART