GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOpowieść nowojorska
Strona 1 z 6
„Anioły z Ameryki”, opera Pétera Eötvösa według sztuki Tonyego Kushnera (premiera polska w Operze Wrocławskiej 3 października 2014 na inaugurację IV Festiwalu Oper Współczesnych), przywołują czasy beztroskiej rozwiązłości po rewolucji obyczajowej lat sześćdziesiątych (hasłem było „Raj natychmiast” od tytułu głośnego przedstawienia Living Theatre, a w filmie Antonioniego „Zabriskie point” w scenie miłosnej ekstazy w Dolinie Śmierci dziesiątki par uprawiało miłość), kiedy nadciąga dopiero fatum w postaci pierwszych przypadków epidemii AIDS, dotykającej jednego z bohaterów – Priora (bohaterski baryton David Adam Moore). W tle pojawia się też apokaliptyczna katastrofa jądrowa w Czarnobylu. Czasy, kiedy nie znano jeszcze słowa gej, posiadającego w swym zakresie znaczeniowym zarówno pojęcie odnoszace się do „wesołości”, jak i „rozpustności”.
Bohaterowie są pochodzenia żydowskiego, stąd na wstępie przywołany zostaje rabin Chemelwitz (w tej partii świetna Dorota Dutkowska, dysponująca lekkim sopranem koloraturowym) i wygłaszany przezeń kadisz, czyli modlitwa za zmarłych, skądinąd jeden z najefektowniejszych ustępów opery, odwołujący się do bogatej kolorystyki melizmatycznej, choć niekoniecznie związanej z muzyką synagogalną. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |