GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOpowieść nowojorska
Strona 3 z 6
Tytułowe anioły, których głowy zdobią orle skrzydła z amerykańskiego godła, biorą w swoje ręce, a może raczej skrzydła, losy świata i ludzkości, odkąd Bóg je porzucił, zniechęcony być może skutkami swego aktu kreacji (do których należy też holocaust, choć o tym nie ma mowy, ale tłumaczyłoby to jego nieobecność w gettach i Oświęcimiu), za co zostaje obciążony odpowiedzialnością. Uniesienia mistyczne bardzo często łaczą się z erotycznymi, a te ostatnie bywają sposobem wyrażania tych pierwszych. Psychoanalityk Wilhelm Reichstworzył nawet teorię, iż w chwili osobniczego orgazmu wyzwala się kosmiczna energia orgone. W operze, w drugim akcie, podczas spotkania Priora z tytułowym Aniołem, ten pierwszy doświadcza szczytowania.
Niestety, w muzyce nie ma w tym momencie orkiestrowego fajerwerku, który oddawałby stan doznań bohatera, jak to się dzieje się w niektórych utworach Skriabina, kiedy rosnące napięcie eksploduje w niebywałej kolorystyce instrumentalnej. Czy jak w scenie miłosnego zbliżenia pomiędzy Katieriną i Siergiejem w „Lady Makbet mceńskiego powiatu” Szostakowicza, kiedy muzyka wręcz je ilustruje za sprawą rytmu, a ówcześni krytycy radzieccy nie byli dalecy od prawdy, gdy małodusznie wytykali kompozytorowi bardziej ze względów politycznych muzyczną pornografię (na ogół wszelkie biurokratyczne dyktatury teokratyczne oraz ideologiczne represjonują ciało i seksualność, obawiając się związanej z nimi spontaniczności), tyle że genialną. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |