GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOpowieść nowojorska
Strona 6 z 6
O wiele bardziej zdecydowanie zabrzmiała ona pod dyrekcją Christiana Schumanna niż pod batutą samego kompozytora podczas pierwszego przedstawienia. Może wynikało to z faktu, że ten pierwszy miał okazję dłuższej pracy z orkiestrą, podczas gdy autor odbył tylko kilka prób przed samą premierą. Schumann potrafił wydobyć więcej kontrastów z tej partytury, zarówno w odniesieniu do samego brzmienia jak i większego zróznicowania dynamicznego. Zgodnie z amerykańską praktyką, znaną chociażby z występów Kronos Quartet, sięgnięto po sztuczne nagłośnienie, mimo że przedstawienie grane jest w standardowym wnętrzu teatralnym.
Śpiewacy wykonują na ogół po kilka ról. Na przykład Małgorzata Godlewska, będąca mezzosopranem o głębokim zabarwieniu, pojawia się zarówno jako Harper, żona Joego, jak i w roli Ethel Rosenberg. Zjawiskowy jest też kontratenor Łukasz Dulewicz, który odtwarza role posłańców: agenta biura turystycznego, pielęgniarza przeprowadzającego chorych na drugą stronę egzystencji.
Należy jednak wyrazić satysfakcję, że dzięki Operze Wrocławskiej polska publiczność mogła zapoznać się z dziełem znanego obcego kompozytora zaledwie w dziesięć lat od jego powstania, choć pamiętać należy o polskich zaległościach w tym względzie. Na przykład od lat czekają na swoje pełne polskie premiery sceniczne ogniwa przełomowego dla tego gatunku cyklu Karlheinza Stockausena „Światło. Siedem dni tygodnia”... Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |